Hij houdt wel van me, maar niet genoeg

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu ruim een half jaar een relatie met een jongen waar ik heel veel van hou. Toch heb ik het gevoel dat hij niet heel veel om mij geeft. Hij vindt me wel leuk, maar niet leuk genoeg. Hij houdt wel van me, maar niet genoeg. Dat gevoel heb ik. Misschien is het mijn onzekerheid, maar dat gevoel is er niet voor niets. Hij raakt me wel vaak aan en knuffelt me vaak, maar hij zegt bijvoorbeeld nooit dat hij van me houdt.

En als ik aangeef dat ik vanwege m’n werk niet mee kan op vakantie (zij gaan heel vaak op vakantie), vindt hij dat helemaal geen probleem. Hij doet ook geen moeite om me over te halen, terwijl hij dat bij zijn ex wel deed. En als ik doordeweeks niet kan afspreken, ziet hij me pas in het weekend weer en hij doet dan ook geen moeite om me een andere keer te zien. Ik heb het gevoel dat hij veel van zijn ex hield (zij had het uitgemaakt en niet hij) en dat hij zoveel moeite voor haar deed. Af en toe lijkt het net alsof wij broer en zus zijn.

We hebben het er al vaak over gehad, maar hij zegt dat ik me niet zo druk moet maken. Het doet me allemaal veel verdriet. Moet ik het uitmaken of niet? Ik begrijp dat het niet jullie taak is om dit te beslissen, maar ik heb al veel gehad aan de antwoorden op vragen die door de lezers gesteld worden. Misschien kunnen jullie mij ook hierin adviseren.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Punt één: vergelijk jezelf niet (steeds weer) met de vorige relatie van je vriend. Doe je dat wel, dan blijf je je een soort van tweederangs voelen en kun je beter een punt zetten achter deze relatie.

Het tweede wat ik zou willen zeggen: wat verwachten jullie van elkaar? Hoe zien jullie je toekomst samen? Wat heb je voor elkaar over? Heb je daar al eens over gesproken met elkaar? Schrijf het op, puntsgewijs. En méér dan de vragen die ìk nu opper! Bespreek dat op een goed moment samen. Open en eerlijk. Zonder te gaan vergelijken met welke ex dan ook. Jullie relatie is toch uniek? En écht?

Beslissen wat je gaat doen -uitmaken of niet- moet je uiteraard zelf doen, maar bedenk eerst maar of er groeimogelijkheden en dus een toekomst in de huidige verhouding tussen jullie zit!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering