Video's van BibleProject

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de filmpjes van BibleProject die o.a. in het Nederlands op YouTube staan. Ik ben bezig om de Bijbel in één jaar door te 'lezen' om dicht bij God te leven. Als vader van een gezin met vier jonge kinderen beluister ik de grootste delen van de Bijbel via de website van de HSV als ik bijvoorbeeld onderweg ben of tijdens huishoudelijke taken.

Voordat ik begin aan een nieuw bijbelboek kijk ik vaak even naar een filmpje van BibleProject dat wat achtergrondinformatie geeft over het bijbelboek. Daar leer ik ook het nodige van en het helpt mij om het grotere geheel te blijven zien als je Bijbel leest of luistert. Ik zou natuurlijk ook de achtergrondinfo kunnen lezen die de HSV Studiebijbel aanreikt. Maar dat is helaas niet te combineren met huishoudelijke taken. Nu ben ik wel benieuwd hoe een gereformeerd theoloog aankijkt tegen de filmpjes die BibleProject heeft gemaakt. Zij zeggen zelf het volgende op hun website. Dan nu mijn vragen aan prof. dr. Mart-Jan Paul:

1. Ziet u (theologische) verschillen tussen de uitleg van bijvoorbeeld de HSV studiebijbel en de filmpjes die BibleProject aanbiedt? En zo ja, welke?

2. Wat vindt u de sterke en zwakke kanten van hun aanpak? En kan ik die filmpjes met een gerust hart blijven kijken?

3. Heeft u nog (andere) tips bij het lezen en bestuderen van de Bijbel?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is mooi dat je probeert de inhoud van de Bijbel tot je te nemen. Daarvoor zijn tegenwoordig heel wat hulpmiddelen beschikbaar.

Het BibleProject is in 2014 gestart en stelt gratis Bijbelstudiemateriaal beschikbaar. Inmiddels zijn 180 video’s en 350 podcast-afleveringen geproduceerd. Een deel van de opnamen is in tientallen talen beschikbaar, ook in het Nederlands.

De doelstelling van de organisatie is: “Onze missie is om mensen te helpen de Bijbel te ervaren als één samenhangend verhaal dat leidt naar Jezus.”

Dit heeft te maken met de volgende overtuiging: “Van pagina één tot het laatste woord geloven we dat de Bijbel een verenigd verhaal is dat naar Jezus leidt. Deze gevarieerde verzameling oude boeken loopt over van wijsheid voor onze moderne wereld. Als we het Bijbelse verhaal voor zichzelf laten spreken, geloven we dat de boodschap van Jezus individuen en hele gemeenschappen zal transformeren.”

Als toelichting staat er: “Veel mensen hebben de Bijbel verkeerd begrepen als een verzameling inspirerende citaten of een goddelijke handleiding die uit de hemel is gevallen. De meesten van ons voelen zich aangetrokken tot secties die we leuk vinden, terwijl we delen vermijden die verwarrend of zelfs storend zijn. Onze Bijbelbronnen helpen mensen de Bijbel te ervaren op een manier die toegankelijk, boeiend en transformerend is. We doen dit door de literaire kunst van de Schrift te presenteren en Bijbelse thema's van begin tot eind te volgen. In plaats van het standpunt van een specifieke traditie of denominatie in te nemen, creëren we materialen om de Bijbel voor alle mensen te verheffen en onze ogen te vestigen op de uniforme boodschap ervan.”

Wie dit leest, ziet veel zaken die aanspreken. Het is mooi dat men de Bijbel als een fundamentele eenheid ziet en dat Jezus Christus daarin een centrale plaats heeft. De gebruikte korte formuleringen laten natuurlijk ook nog veel zaken open. In zijn algemeenheid leggen de makers de nadruk op Bijbelkennis en vermijden ze allerlei gevoelige dogmatische thema’s.

Het meest nuttig vind ik de grafische overzichten van de Bijbelboeken. Wij zijn gewend kleine stukjes uit de Bijbel te lezen en in kerkdiensten aan de orde te stellen. De doelstelling en samenhang van een geheel Bijbelboek komen dan meestal niet goed aan de orde. Dat gebeurt wel in Bijbelstudieboekjes of Bijbelverklaringen. De overzichten van BibleProject zijn over het algemeen goed en voor velen ook boeiend vanwege de wijze waarop getekend wordt.

Theologisch inhoudelijke zaken komen vooral in de podcasts naar voren. Uiteraard heb ik lang niet alles gezien van het vele materiaal. Soms kies ik voor een ander standpunt, bijvoorbeeld bij Genesis 1-11 of bij Jona. Men spreekt over ‘het verhaal’ van Israël, terwijl de historische dimensie (‘geschiedenis’) onderbelicht blijft. Ook op internet zijn discussies te vinden over ingenomen standpunten.

Het is mooi dat er hulpmiddelen zijn om de Bijbel beter te begrijpen, maar we moeten ook beseffen dat geen enkel hulpmiddel perfect is. Het blijft altijd van belang om ook andere toelichtingen te raadplegen. Daarbij is het nodig, zoals je al doet, de Bijbeltekst zelf te beluisteren en te lezen. Wie dat biddend doet, mag daarover Gods zegen verwachten.

Met vriendelijke groeten,
Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

bijbelstudie