Mythes

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

In veel heidense religies kwamen al incarnaties van de goden voor. Ik weet dat dit beschouwd kan worden als een soort afleidingstruc van de duivel die dus in dat geval al enige kennis zou hebben van wat er zou gaan gebeuren op Golgotha en drie dagen daarna. Toch vind ik het jammer dat er soms van die kleine details zijn die vaak ook overeenstemmen met heidense religies of complottheorieën.

Jezus Christus is bijvoorbeeld als mens naar alle waarschijnlijkheid 33 geworden en dit getal heeft dan weer allerlei betekenissen. Heeft het getal 33 toevallig een bijbelse betekenis? En misschien wat vreemd verwoord, maar had Jezus niet beter wat ouder kunnen worden om veel mythes en complotten monddood te maken? Ik bedoel het met eerbied!

Antwoord

De duivel wist waarschijnlijk niet van het reddingsplan van God. Dat is te lezen in 'Had duivel kennis van heilsweg van Christus?' en hij kan geen gedachten lezen:

Over de bijbelverhalen die zouden zijn ontleend aan oudere mythen, kun je deze artikelen lezen:

33 is naar ons weten geen speciaal getal. Het zou overigens ook zo kunnen zijn dat de Heere Jezus geen 33 is geworden.

4 reacties
Rembrand
Hoezo afleidingstruc van de duivel?
Christenen geloven dat de Bijbel is geïnspireerd door de Heilige Geest. Ik heb nooit iemand horen beweren dat de Bijbel woord voor woord is gedicteerd.
De schrijvers waren mensen van hun tijd en cultuur en werden zodoende ook geïnspireerd door mythen, verhalen,  literatuurstijlen e.d. Daarnaast is er heel veel van generatie op generatie doorverteld voor het werd opgeschreven. Dat zal ook invloed hebben gehad op de vorm.
De link "bijbelverhalen en mythen" met een antwoord van ds van Binnendijk sprak mij erg aan.
sydneylover
In het kader van '33': deze 'magic square' is te vinden bij de Sagrada Familia in Barcelona

https://blog.sagradafamilia.org/en/divulgation/the-magic-square-the-passion-facade-keys-to-understanding-it/
Jesaja40
De bedenker en auteur van veel afgoderij is Nimrod. Over hem wordt gezegd dat hij heel veel aanzien kreeg van zijn tijdgenoten. Hij leefde in zijn eigen bubbel en velen luisterden naar hem vanwege het feit dat hij grote prestaties had geleverd als jager.
Het ging er echt in als zoete koek en de omliggende volkeren hebben zijn verhalen over speciale goden gewoon overgenomen in hun taal en cultuur.

Magie? Nee, eerder bedrog om zo op zijn zelfgebouwde voetstuk te blijven staan. Een verschijnsel door alle eeuwen heen. Denk maar aan beelzabul, dat is een afgod die de vliegen onder controle of bedwang houd.

De vraag waarom de Messias Yeshua maar 33 jaar oud werd en dat zoiets "toevallig" uit zou kunnen komen met een magisch vierkant. Typisch middeleeuws die getallen zodanig positioneren dat er een "bijzondere" uitkomst van 33 tevoorschijn komt. Weer die middeleeuwse mystiek waarbij de bedenker in hoog aanzien wordt geplaatst. Weer die zelf opgerichte troon en verbazing van hen die het zelf niet hebben kunnen uitvinden of bedenken. En ja, dan gaat de kerk er ook nog mee vandoor als zijnde een bijzondere openbaring.

Rond je 30e levensjaar werd aangenomen dat je voldoende rabbinale kennis had opgedaan en bekwaam was om je op het niveau te kunnen plaatsen met de leden van het sanhedrin. Dat was niet alleen maar de Thora kennen naar de letter. Ook naar de geest van de Thora moest je voldoende kennis in huis hebben als rabbijn.
imvi
En dan te bedenken dat er 66 bijbelboeken zijn...