Onvervulde verlangens naar gezin

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van bijna 40. Ben nog nooit verliefd geweest, heb nog nooit een relatie gehad. Mijn grootste toekomstdroom vanaf mijn kinderjaren is geweest om jong een gezin te krijgen. Het doet zeer dat ik dit niet heb. Ik voel me zo niets waard. Ik wil niet meer leven. Stomme psychologische aandoeningen ook.

Antwoord

Beste...,

Tja, het is niet altijd leuk dat we in dit leven geconfronteerd worden met onvervulde verlangens. Dat doet pijn en we kunnen iets als een groot gemis ervaren. Toch probeer ik er ook anders naar te kijken. Dat doe ik vanuit de levenswijsheid dat een onvervuld verlangen een vervuld leven niet in de weg hoeft te staan.

Als je over het leven nadenkt mag je beginnen bij degene die je leven bedacht heeft: God. Het is Zijn wijsheid dat jij bestaat. Je bent voortgekomen uit Zijn oorspronkelijke gedachten en kennelijk heeft Hij daar een bedoeling mee. Hij vindt het dus bepaald niet nutteloos dat jij er bent.

Als je begint bij je Schepper, mag je vervolgens bedenken en ontvangen wat Hij aan jou toevertrouwt. Welke kwaliteiten, gaven en talenten zijn dat, welke aspecten van je persoonlijkheid, de geliefden om je heen en wat niet al. En dan kun je bedenken hoe jij al die dingen kunt gebruiken voor de taak die jij in dit leven op je mag nemen. Hoe kan jij van betekenis zijn in dit leven? Voor wie ben jij van toegevoegde waarde? Welke sporen wil jij nalaten op deze aarde? Hoe wil jij vrucht dragen?

Helaas kijkt niet iedereen zo naar zijn/haar leven. Mensen beginnen vaak andersom. Zo van: wat vind ik belangrijk om te hebben? Welke levensomstandigheden vind ik plezierig? Dat soort zaken. En als die behoeften niet vervuld worden, gaan mensen leven vanuit een tekort, vanuit een gemis. En dan zul je altijd een gemankeerd mens zijn, teleurgesteld, bitter misschien wel.

Ik denk dat het heel Bijbels is om het om te draaien en na te denken over de levensopgave die God voor je heeft. Waarom wil Hij dat je leeft? En dan zul je ontdekken dat Hij de levensomstandigheden geeft die bij je levensopgave passen en mag je Hem daar dankbaar voor zijn. Vind je dat niet prachtig?

Ik ben zelf ook ongehuwd gebleven en heb dus ook geen kinderen. Maar ik leef niet vanuit dat gemis en tekort, maar ik probeer elke dag te leven vanuit de overvloed die bij God te vinden is en inhoud te geven aan de levensopgave die Hij voor mij heeft. In mijn geval is dat een rol spelen en de vorming en toerusting van (jonge) mensen. Zo heb ik vorige week weer prachtig college gegeven aan onze cursus voor volwassenen. Zo speciaal wat er dan gebeurt in de ontmoeting met elkaar!

Ik nodig jou uit om ook zo naar jouw leven te kijken. Hoe kan jij zegen verspreiden in plaats van verdrietig te zijn over wat je mist? Paulus spreekt in 1 Kor. 7 zelfs over de genadegave van het ongehuwd zijn. Het kan zomaar zijn dat God iets speciaals voor ogen heeft met een ongehuwde vrouw. Paulus zegt zelfs letterlijk dat de ongehuwde vrouw zorg draagt voor de dingen van de Heere. Zou daar voor jou ook iets moois weggelegd kunnen zijn?

Van harte hoop ik dat je die zoektocht wilt maken en onder de indruk zult raken van Gods plannen met jouw leven! Want nogmaals: een onvervuld verlangen hoeft een vervuld leven beslist niet in de weg te staan. Integendeel! Onvervulde verlangens kunnen je ook rijp en mild maken, zodat je van betekenis kunt zijn voor de mensen die God op je weg plaatst!

Weet je wat ook helpt? Een dankboekje maken. Er zijn verschillende dankboekjes in de handel maar je kunt ook zelf een notitieblok reserveren waarin je je dankpunten opschrijft die je door de dag heen verzamelt. Ik heb al zoveel moois gezien bij mensen die dat doen! Het helpt om je gedachtepatroon te veranderen van gemis naar dankbaarheid! Probeer het maar eens een paar weken.

En misschien moet je ook eens kijken naar de cursus die wij voor volwassenen hebben. Zou best eens iets voor je kunnen zijn.

Alle goeds gewenst!
Drs. Els J. van Dijk

Tags in dit artikel:

single