Kent de duivel onze gedachten?

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Kent de duivel onze gedachten?

Antwoord

Het opschrift boven dit stukje is de vraag, die mij werd gesteld. Kort maar krachtig. Wat weet de duivel? Weet hij wat wij denken, of weet hij alleen wat wij openbaren, bekend maken? En in het tweede geval kun je denken aan daden en woorden, maar ook aan gelaatsuitdrukkingen en gebaren. Een voorbeeld: u staat voor de etalage te kijken naar mooie... De duivel weet nu dat u daarvan houdt, niet omdat hij uw gedachten kan lezen, maar omdat uw gedrag uw gedachten en begeerten verraadt.

De Bijbel zegt ons niet direct wat de duivel wel en niet weet. Wel weten we dat de duivel op onderzoek uit is. Dat lezen we in Job 1 vers 6-7: "Er was nu een dag, toen de kinderen Gods kwamen, om zich voor de HEERE te stellen, dat de satan ook in het midden van hen kwam. Toen zei de HEERE tot de satan: Van waar komt gij? En de satan antwoordde de HEERE, en zei: Van om te trekken op de aarde, en van die te doorwandelen." De kanttekening op vers 7 is: "Des duivels werk is alles te doorlopen en te doorsnuffelen, om degenen die niet op hun hoede zijn, te grijpen, en die nog enigszins wacht houden, te kwellen en te bespringen."

Hetzelfde lezen we ook in I Petrus 5 vers 8, waar de apostel zijn lezers oproept: "Zijt nuchter en waakt." En de reden voegt hij er meteen bij: "Want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wie hij zou mogen (= kunnen) verslinden."

Ook de gelijkenis van Mattheüs 13 vers 24-30 lijkt dit te bevestigen: "Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mens, die goed zaad zaaide in zijn akker. En toen de mensen sliepen, kwam zijn vijand, en zaaide onkruid midden in de tarwe, en ging weg." De uitleg lezen we in vers 36-39: "En Zijn discipelen kwamen tot Hem, zeggende: Verklaar ons de gelijkenis van het onkruid des akkers. En Hij, antwoordende, zei tot hen: "Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen; en de akker is de wereld; en het goede zaad, zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen; en de vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel."

Wat we verder over het kennen van onze gedachten lezen, is het volgende: God zegt dat alleen Hij onze gedachten kent, ons hart kent. Denk aan de volgende teksten. In I Koningen 8 vers 39 bidt Salomo: "Hoor Gij dan in de hemel, de vaste plaats van Uw woning, en vergeef, en doe, en geef een ieder naar al zijn wegen, zoals Gij zijn hart kent; want Gij alleen kent het hart van alle kinderen der mensen." Verder lezen we (Jeremia 17 vers 9): "Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het." En in een adem volgt de vraag: "Wie zal het kennen?" Nu, het antwoord op die vraag is niet: de duivel kent het. Maar (vers 10): "Ik, de HEERE, doorgrond het hart." Misschien kunnen we ook hieruit de gevolgtrekking maken dat alleen de HEERE onze gedachten kent.

Nog een ding is: als de duivel de gedachten van één mens kent, dan is het niet onaannemelijk te veronderstellen dat hij van alle mensen hun gedachten kent, en moeten we dan aan de duivel niet de Goddelijke eigenschap van alwetendheid toeschrijven? Het lijkt mij dat we mogen zeggen: de duivel kent onze gedachten niet. Maar niettemin weet hij heel wat van ons, genoeg om ons steeds weer te slim af te zijn, op onze zwakke kanten aan te vallen, en tot onze boezemzonden te verleiden.

Nog wat: wat maakt het voor verschil of de duivel onze gedachten wel kent of niet? Ik weet in ieder geval wel dat mijn God mijn gedachten kent. En dat is een troostrijke wetenschap. Daar spreekt David over in Psalm 139 vers 1: "HEERE! Gij doorgrondt en kent mij. Gij weet mijn zitten en mijn opstaan; Gij verstaat van verre mijn gedachten. Gij omringt mijn gaan en mijn liggen; en Gij zijt al mijn wegen gewend. Als er nog geen woord op mijn tong is, zie, Heere, Gij weet het alles." Dat is voor iemand die wat voor God wil verbergen, angstaanjagend en bedreigend, maar voor Gods kinderen die hun hemelse Vader ten volle vertrouwen, troostrijk en bevrijdend.

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

duivel