Tijdbalk van het leven van de Heere Jezus op aarde

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik was pas wat aan het bladeren in de Bijbel met Uitleg en daar zag ik de tijdbalk van het leven van de Heere Jezus. Daarbij stond dat Hij van 5 voor Chr. tot 30 na Chr. geleefd heeft op aarde. Als ik dat dan uitreken, kom ik op een leeftijd van 35 jaar. Maar ik heb altijd gehoord dat de Heere Jezus 33 jaar op aarde heeft geleefd. Hoe zit dat?

En nog een vraag: hoe is nu vastgesteld dat de Heere Jezus precies die jaren heeft geleefd? Kun je na 2000 jaar nog terugrekenen naar het precieze jaar? Ik bedoel, hoe weet je nu dat Hij in 5 voor Chr. is geboren?

Antwoord

Beste vragensteller,

Er zijn voldoende buitenbijbelse gegevens  om vast te stellen wanneer de Herodessen hebben geleefd en hoe hun onderlinge familieverhoudingen waren. Wij weten tegelijk dat het begin van onze jaartelling (zeg maar het jaar nul)  niet overeenkomt met het tijdstip  van de geboorte van Christus. Herodes is in het jaar 4 voor Christus gestorven. Jezus is enige tijd daarvoor geboren. Nu moet je wel rekening houden met het feit dat bij de berekening van het aantal jaren een deel van een jaar altijd voor een vol jaar wordt genomen, ook al zou het maar een maand zijn. Wij hebben nu zulke gewoonten niet (alleen in de reiswereld geldt van een achtdaagse reis soms dat zij maar ruim zes dagen duurt!), maar zowel bij de dagtelling (zie maar bij de opstanding van Christus op de derde dag/na drie dagen) als bij de jaartelling gold destijds een klein deel soms al voor een volle dag of een vol jaar.

Het staat vast dat Jezus dertig jaar oud was toen hij Zijn ambtswerk begon, waarmee niet gezegd is dat Hij pas net dertig was. Uit de evangeliën blijkt dat Hij zeker gedurende zo’n drie volle jaren heeft gepredikt. Dus dat getal van 33 (dat is de bijbel niet wordt genoemd) zou ik maar aanhouden, maar kan ook best 34 zijn geweest. De studiebijbel kan dus mede door bovenstaande wijze van berekening best gelijk hebben als zij toch het jaar 30 aanhoudt als sterfjaar van Jezus. Aangezien een jaar toen op een ander tijdstip begon dan in onze kalender zal dit aan het begin van het jaar 30 zijn geweest.

Hartelijke groeten
Ds. J. L. Schreuders