Hertaalde versie klassieke formulieren

Ds. G.K. Terreehorst / Geen reacties

Vraag

Waarom blijven we gebruik maken van de ouderwetse formulieren? In bijvoorbeeld de PKN wordt al jaren gebruik gemaakt van een hertaalde versie van de klassieke formulieren. Waarom wordt daar bij ons geen gebruik van gemaakt? Aan een HHK-predikant...

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is de plaatselijke kerkenraad die beslist welk formulier er gelezen wordt tijdens de bediening van de sacramenten of tijdens bijvoorbeeld een huwelijksdienst. De meeste gemeenten van de HHK gebruiken daarvoor nog altijd de klassieke formulieren. Er zijn echter ook steeds meer gemeenten die overgaan op de hertaalde formulieren. Het hangt dus maar net af van de gemeente waar je lid bent. Je zou dus aan de plaatselijke kerkenraad moeten vragen wat de reden is dat ze geen gebruik maken van de hertaalde formulieren. In mijn gemeente zijn we enige tijd terug overgegaan op de hertaalde formulieren, juist omdat we de waardevolle inhoud van de formulieren willen bewaren voor en doorgeven aan een nieuwe generatie.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. K. Terreehorst

Lees meer artikelen over:

formulieren