God liefhebben

Ds. B. J. van de Kamp / 1 reactie

Vraag

Hoe kan ik God liefhebben? Dat is mijn vraag. Ik kan zeggen: "Ja, ik geloof." Ik geloof waarlijk in de Bijbel en in God en voel me in mijn leven ook geleid door Hem. Ik bid, getuig vaak van Hem. Maar Hem liefhebben, hoe moet dat? Liefde moet groeien, maar hoe kan ik Iemand lief krijgen die er niet lijfelijk is? Als iemand mij vraagt "geloof je oprecht?", dan kan ik zeggen: "Ja, echt waar!" Maar wat is liefhebben in deze? Is dat het voelen van dankbaarheid omdat Hij aan het kruis is gestorven? Is dat het voelen van blijdschap dat Hij Zijn Zoon gegeven heeft? Is dat het voelen van blijdschap als ik me gelukkig voel? Is het te vergelijken met liefde die ik voel voor mijn man of kinderen? Ik vind het heel lastig.

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

God liefhebben, dat kan, omdat God Zichzelf openbaart als de Vader, Die ons het leven geeft. Liefhebben is in de Bijbel geen begrip zoals wij dat gebruiken in de zin van: en de vonk sloeg over! Beginnend vanuit het visuele en onze eigen gevoelens.

God liefhebben komt bij God vandaan. In de eerste brief van Johannes wordt dat heel nadrukkelijk beschreven als: Niet jullie hebben Mij liefgehad, maar ik heb jullie eerst liefgehad. Het bijbelse woord is agapè. De diepe betekenis is trouw. Liefde die volkomen uit zichzelf begint. Filo en eros zijn werken van ons.  Genegenheid en begeerte. Filosoof = liefhebber van wijsheid. Erotiek = liefhebben van het zinlijke.

De liefde van en tot God is verbonden met de wedergeboorte. Het werk van de Heilige Geest. Geboorte uit de hemel. Uit God. Vervolgens past God Zich wel aan. Hij gebruikt onze begrippen. Vader, Ontferming, Herder, Bruidegom etc.

In Christus is Hij ons gelijk geworden. Zo heeft Hij gezorgd voor Zijn openbaring. Het getuigenis van Zijn liefde hebben wij door de apostelen. Zo komt de liefde door het geloof. Maar dat is ook tussen ons mensen zo bepalend. Heb je elkaar als man en vrouw lief door je gevoel, door de kick? Of heb je elkaar lief in de verbondenheid van het geloof. Dan komt de trouw ook veel meer om de hoek. Dat is de liefde, die volhoudt, ook als er in het gevoel mogelijk een tijd niets meer is.

Veel echtscheidingen hangen samen met het ontbreken van een levende geloofsrelatie. Dan gaat het alleen maar om het gevoel, eigen eer, je karakter, afhankelijkheid etc. Maar het geloof van God geeft een andere basis aan je liefdesleven met je partner.

Geloof en liefde sluiten elkaar niet uit. Evenwel is het geloof in God geen prestatie van ons maar een vrucht van Gods liefde. Efeze 2:1-10. Maar ik denk ook aan 1 Korinthe 13. De liefde waar het daar om gaat is niet de prestatie van een mens, maar de gave en het werk van Christus. Hij is de Liefde. Alleen uit Zijn liefde/trouw kun je geleid worden tot deze liefde voor God en je naaste.

Ik hoop je hiermee verder te hebben geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J.  van de Kamp

Lees meer artikelen over:

agapeliefhebben
1 reactie
plderoos
Het staat er gewoon hoor, in 1 John 5:3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.