Bang voor zwangerschap

E. (Betsy) Westeneng / 17 reacties

Vraag

Beste Refoweb. Ik (vrouw van 21) heb een probleem. Ik ben namelijk enorm bang om zwanger te worden. Niet het zwanger worden op zich, dat lijkt me heel mooie en rijke zegen. Nee, ik ben bang voor een voorhuwelijkse zwangerschap. Een tijd geleden is een vriendin van mij onverwachts en ongepland voor het huwelijk zwanger geworden. Toen heb ik gezien wat voor impact dat heeft gehad op haar leven (studie, huisvesting, trouwen) en dat was zeker afschrikwekkend. Sindsdien blijft dat me erg bij en ben ik daar ook heel bang voor. Sinds een poos heb ik verkering met een lieve man. We hebben samen besloten om geen gemeenschap te hebben voor het huwelijk. We trekken elkaars kleren niet uit en zitten er niet onder. Toch komt het soms voor dat we knuffelen en hij een zaadlozing krijgt. Dit vind ik op zich niet vreemd, aangezien mannen nou eenmaal best sterk op knuffelen reageren. Maar als ik dan bijvoorbeeld tegen hem aanlig, ben ik bang dat er iets van het sperma op de een of andere manier bij mij naar binnenkomt en dat ik zwanger raak. Dit wordt nog extra versterkt doordat ik erge last heb van premenstruele klachten. Vererging van die klachten komt in mijn familie voor en ook ik heb daar last van. Dit heeft geleid tot allerlei klachten als misselijkheid, buikpijn, rugpijn, pijnlijke borsten en dergelijke. Precies dezelfde klachten die een vrouw bij een zwangerschap kan hebben. Met die klachten ben ik naar de huisarts geweest en (omdat ik er echt extreme last van had) hebben we besloten dat het het beste zou zijn als ik aan de pil zou gaan (ik ben dus nadrukkelijk niet aan de pil gegaan vanwege anticonceptie). Je zou dus zeggen dat ik nu helemaal niets meer te vrezen had. Mijn premenstruele klachten zijn verminderd gelukkig, maar ik ben nog steeds heel erg bang voor een zwangerschap. Ik ben gewoon regelmatig ongesteld, heb al herhaaldelijk testen gedaan (telkens negatief) en als ik goed nadenk, is het denk ik ook onmogelijk dat ik zwanger ben. Maar hoe vaak ik dat ook tegen mijzelf zeg, de angst gaat niet weg. Kunt u mij helpen? Ik vind echt dat mijn vriend en ik onze grenzen bewaren en we zijn ook van plan dat te blijven doen, maar die angst blijft en begint me te belemmeren bij dingen als het knuffelen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je herkenbare angst, die iedere vruchtbare vrouw bij momenten wel eens heeft, is inmiddels buitenproportioneel geworden. Door steeds maar weer bezig te zijn met de angst voor zwangerschap word je er alsmaar meer door beheerst. Het wordt dan een obsessie, die je -als je niet oppast- volledig gaat beheersen. Dat is zorgelijk. Het is van belang, dat je dit doorbreekt omdat het steeds meer ziekelijke vormen gaat aannemen als je hiermee doorgaat.

Je zult je afvragen: hóe doorbreek ik dat? Begrijpelijk, want dat heeft veel impact! Mogelijk is psychologische hulp daarbij nodig! Je kunt het doorbreken door te gaan accepteren, dat de mogelijkheid van een ongewenste zwangerschap er altijd is, ook al is die kans miniem. En dus niet steeds opnieuw vaststellen/onderzoeken of je toch niet zwanger bent, geen testen doen, maar de angst te laten voor wat het is. Vermoedelijk zal jou dat enorm veel moeite kosten. Ik denk dat, omdat onder iets obsessiefs vaak een ander onbewust probleem zit, wat door het blijven denken aan het onderwerp, weggestopt blijft. Dat komt dan naar boven op het moment, dat de obsessie vermindert.
Ik raad je dan ook aan om het te bespreken met je huisarts, die je mogelijk een advies kan geven voor hulp.

Betsy Westeneng,
psychotherapeut/seksuoloog NVVS,
werkzaam bij Eleos

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

17 reacties
hjrl
Zoek svp hulp. Ik hoop dat jullie in het huwelijk nooit (na een bepaald aantal kinderen) ook last van zwangerschapsangsten krijgen [mannen kunnen dat ook hebben]. Op zich heel bijzonder, dat je zoveel begrip hebt voor de reactie van je vriend/verloofde op het knufelen.
jeltjebrou
hoi
Ik begrijp helemaal wat je bedoelt, ik heb precies het zelfde, alleen dan al in mijn huwelijk. we hebben 1 zoon van 7 maanden en ik ben zo bang om weer zwanger te raken. ik wordt er gewoon helemaal gespannen van. de intieme momenten zijn ook echt niet meer wat het wezen moet. vind het ook zo moeilijk. weet er ook echt niet mee om te gaan. en je kan er zo moeilijk met andere over praten.
weet jij al wat je hiermee gaat doen?
ik had op 30 aug bijna dezelfde vraag gesteld, toen las ik jou vraag en reactie
Alphonsus
@jeltjebrou

Waar is deze angst om zwanger te worden op gebaseerd? Je bent getrouwd en je hebt een kind. Is je zwangerschap en/of bevalling zo zwaar geweest dat je daarom bang bent? Of spelen er andere zaken?
Eventueel reageren via roerganger@hotmail.com
Catherine
@Jeltjebrou: he, dat beinvloedt je leven behoorlijk ! Wat akelig nou. Heb je er wel eens met iemand over gepraat ? Je man ? Een lieve vriendin ? Een arts ? Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een vrouw bang is om zwanger te worden. Wil je nooit meer zwanger worden of tijdelijk niet ? Een heel verschil.
bakvis
@jeltjebrou;
ik denk dat er een heel verschil tussen jou en de vragenstelster is!
zij is niet getrouwd en heeft geen gemeenschap, heeft geen kind en is niet eerder zwanger geweest. Aan de pil, en toch meerdere keren een zwangerschapstest doen omdat je zwanger bent...dat is echt buiten proportioneel!Ik denk dat de vragenstelster echt psychische hulp nodig heeft want bij haar zijn het ongegronde, niet-reële angsten!
terwijl jij getrouwd bent, een kindje hebt, ik neem aan normaal gemeenschap met je man het en daarom (tijdelijk?) niet zwanger wilt worden!
Dat komt ws in heel veel meer gevallen voor en is redelijk 'normaal' denk ik!
heb het er met je man over, en als je voorlopig niet zwanger wilt worden doe er dan wat aan! neem event. maatregelen waar je beiden achter staat, volg en NFP cursus, ga aan de pil, of nou ja... wat bij jou en jullie situatie past! Maar laat je intieme huwelijks leven er niet door verknallen!
bakvis
herstel...moet zijn "zelfs aan de pil en toch meerder keren een zwangerschapstest doen omdat je DENKT dat je zwanger bent."
sorry!
jeltjebrou
sorry ik begrijp dat er wel enig verschil tussen de vraagsteller is en mijn geval, maar haar angsten kan ik zo goed begrijpen. elke maand weer in de greep van een mogelijke zwangerschap terwijl je zelf goed kan nagaan dat het helemaal niet mogelijk is(zij omdat geen gemeenschap heeft, maar ook ik durf dat gewoon niet aan, terwijl ik getrouwd ben) dus van een zwangerschap kan helemaal geen sprake zijn, maar in je hoofd maalt het maar rond. misschien wel zwanger.
met mijn man kan ik er goed over praten, geeft met alle tijd om voor mezelf weer op een rijtje te krijgen. Ik heb absoluut geen nare zwangerschap en bevalling gehad. daarom vind ik dit gevoel nog het meest vreemde. Waar komt dit vandaan en hoe kom ik er vanaf. daarom was ik benieuwd hoe de vraagsteller nu gaat handelen.
en ja, voorbehoedsmiddelen vindt ik niet de juiste keuze, want ik geloof wel dat een kind een wonder van God is, alleen kan ik niet vertrouwen op Hem op dit gebied en dat is moeilijk.
hjrl
Inderdaad Jeltebrou dat zeg je goed. Er zijn vrouwen en mannen die op dit punt de Heere niet (kunnen) vertrouwen. Ons wordt dan door een deel van de gelovigen gezegd dat we te weinig vertrouwen hebben. maar wat nu als het gewoon niet lukt dat vertrouwen; maar we tevens ook niet naar contraceptie of sterilisatie durven grijpen. Katholieken mogen dan zelfs niet meer te Communie = aan het Heilig Avondmaal.
naam
jeltjebrou; tot op zekere hoogte is het best normaal hoor dat je na een zwangerschap/ bevalling even helemaal niet aan zwanger zijn moet denken...! Gun jezelf de tijd/ de rust. En voor iedereen is het verschillend hoe hiermee om te gaan. Een spanningsveld. Ik vind dat je wel een eigen verantwoordelijkheid hebt hierin, zonder daarmee te ontkennen dat kinderen een zegen van God zijn. En dat je verstandig moet zijn zonder alles in eigen hand te willen nemen. Hoezo een spanningsveld ;-). Vind zelf de pil niet een eerste keuze; God heeft ons vruchtbare en onvruchtbare dagen gegeven. En je kunt ook best intiem van elkaar genieten zonder echt gemeenschap te hebben. Hoewel dat natuurlijk niet eindeloos moet duren.
hjrl
Beste NAAM, NFP toepassers zouden wel moeten weten dat er toch een kindje kan komen. Anders wordt het wellicht abortus (na de NFP). Overigens raakt dit alles niet alleen de mevrouw in kwestie. Wij mannen hebben ook te maken met echtgenotes die te bang zijn geworden. En dan is het einde gemeenschap.
naam
Ik snap jou reactie niet helemaal hjrl. NFP is bij juist gebruik ongeveer net zo betrouwbaar als de pil (98% volgens hun site). En hoezo word het dan een abortus (afschuwelijk. en als er dan toch ongedacht een kindje komt mag je dat dan niet zien als Gods wil/ zegen/ leiding)?? En tuurlijk raakt dit mannen en vrouwen samen. Maar juist omdat je er samen in staat geeft dat een band. Communicatie, rekening houden met elkaar enz. is juist zo mooi van een huwelijk. En einde gemeenschap is normaal gesproken niet nodig hoor.
naam
Ik snap jou reactie niet helemaal hjrl. NFP is bij juist gebruik ongeveer net zo betrouwbaar als de pil (98% volgens hun site). En hoezo word het dan een abortus (afschuwelijk. en als er dan toch ongedacht een kindje komt mag je dat dan niet zien als Gods wil/ zegen/ leiding)?? En tuurlijk raakt dit mannen en vrouwen samen. Maar juist omdat je er samen in staat geeft dat een band. Communicatie, rekening houden met elkaar enz. is juist zo mooi van een huwelijk. En einde gemeenschap is normaal gesproken niet nodig hoor.
hjrl
Ik denk NAAM, dat het de angst niet zou wegnemen (NFP) vandaar mijn reactie.
Catherine
98% niet is nog altijd 2% wel kans dat je zwanger wordt, voor sommige vrouwen lijkt die 2% nog teveel te zijn. In principe kun je altijd zwanger worden, als er gemeenschap plaatsvindt. Ook zelfs na sterilisatie !
Je zou bijna zeggen: als het zo moet zijn, gebeurt het ook.
Als je door de leiding van de Heere tracht te leven, is actieve conceptie niet zo aan de orde denk ik. Iig met grote schroom.
Ik weet niet of ieder echtpaar er nu wel zo samen in staan. Ik denk dat niet. De vrouw wil niet en bepaalt in veel gevallen het hoe of wat. Niet de man, als hij gaat dwingen begint het op verkrachten te lijken, toch ? Moeilijk, heel moeilijk !
naam
Mee eens Catherine. Actieve anticonceptie KAN nodig zijn; maar dan is dit inderdaad met grote schroom en in een biddend leven met de Heere. 'Heere, wat wilt U dat wij doen zullen'.
Ja, het kan wel moeilijk zijn maar ik geloof dat je er goed als man en vrouw samen in kan staan. Als je allebei het beste zoekt voor de ander, rekening houd met elkaar, praat, leest, creatief bent, elkaars liefdestaal (probeert) te spreken kom je een heel eind zonder ongelukkig te worden!
naam
Vraagstelster; als het je niet lukt om je jezelf te overtuigen dat het onmogelijk is dat je op deze manier (zonder gemeenschap en aan de pil) zwanger bent; zoek dan professionele hulp. Het kan ook een dwanggedachte zijn.
hjrl
Catherine en Naam, ik ben het eens met jullie! Precies goed verwoord.