Slechts het algemene werk van de Heilige Geest

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Werkt de Heilige Geest vaker zo wisselvallig als bij Saul of was dat puur persoonsgebonden? Ik ben er bij mezelf regelmatig bang voor, maar misschien leun ik op die momenten teveel op gevoel of eigen inzicht, maar toch... Het voorbeeld staat niet voor niets in de Bijbel en ik ken mezelf dus overvalt mij bij tijden de angst dat Gods Geest Zijn werk ook kan stoppen of verschuiven, zoals van Saul naar David. Maar zelfs David bad om een standvastige Geest die niet weggenomen zal worden (psalm 51).

Kan het zijn dat ik door mijn eigen wisselingen in zekerheid en kracht qua geloof de groei en vruchten mis waar ik zo naar verlang en waar vaak op gehamerd wordt, wat mij aan het twijfelen brengt terwijl ik weet dat ik niet zonder de Heere kan, Zijn leiding zie en Zijn hulp en bewaring dikwijls ervaar, maar ook mezelf vaak betrap op een baar der zee gelijk te zijn...

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Het is van groot belang om oog te hebben voor het onderscheiden werk van de Heilige Geest. Er is algemeen werk van de Heilige Geest en er is bijzonder of zaligmakend werk van de Heilige Geest.

De Heilige Geest was betrokken bij de schepping en is dat ook bij bijvoorbeeld de vernieuwing van de natuur in het voorjaar. De gave van bijvoorbeeld ambten aan de gemeente is ook een werk van de Heilige Geest. En zo zijn er ook meer persoonlijke werkingen zoals indrukken die wij kunnen hebben tijdens een kerkdienst onder de preek. We kunnen onder de indruk raken, bedroefd worden of juist verblijd. Ik denk dat je moet zeggen dat het profeteren van Saul onder dit algemene werk van de Heilige Geest gerekend moet worden. Hij profeteerde wel maar was niet bekeerd. Zo was ook Judas wel een geroepen discipel van Jezus maar hij had geen zaligmakend geloof in Christus.

Er is echter ook een bijzonder of zaligmakend werk van de Heilige Geest. Dat wordt gevonden in het leven van allen die zalig worden. Dan overtuigt de Heilige Geest van zonde, Hij leidt tot Christus, verbindt aan Christus door het geloof, neemt Zijn intrek in het hart en gaat daar nooit meer weg. Hij leidt ons leven dan zoals Paulus zegt: zovelen als de door de Geest van God geleid worden zijn kinderen Gods. Dat was bij David het geval. Hoewel hij zondigde en besefte dat God Zijn Geest van Hem kon wegnemen (daarom bad hij die woorden in Psalm 51) zou God dat nooit doen, want er is geen afval van de heiligen. Eenmaal genade ontvangen blijft dat eeuwig vast. Immers: Hij Die in u een goed begonnen heeft zal dat ook voleindigen tot op de dag van Jezus Christus.

Wat jezelf betreft: zoek de vastheid niet in jezelf maar in Christus. Een mens wordt zalig door het geloof in Christus en niet door zijn werken. Ons geloof kan zwak zijn of sterk maar de grote vraag is of het echt is. Dat is: vertrouw je op Christus, op Zijn verdienste en steun je op Zijn gerechtigheid alleen. Als dat werkelijk zo is zullen de vruchten er wel komen in 30- 60- of 100-voudige mate. Er is geen betere weg tot een heilig leven en meerdere zekerheid dan het zien op Jezus. Dat wens ik je ook van harte toe.

Je ds. A. Kot

Lees meer artikelen over:

Heilige Geest