Sinds drie weken is mijn verkering uit (...) Ikzelf ben depressief (...)

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Sinds drie weken is mijn verkering uit. We hadden bijna vier maanden verkering en het was een fijne, maar ook moeilijke tijd. Ikzelf ben depressief en ik uitte mezelf vaak tegen mijn vriend, waardoor veel spanningen ontstonden. Ik wilde er tegen vechten maar had de moed niet. Hij kon het allemaal niet meer aan en maakte het uit. Hij zei dat als ik weer wat beter ben, hij het graag weer wel wilde proberen. Nu, een paar dagen geleden, vertelde hij me dat hij erg twijfelde of hij van me hield, of we bij elkaar pasten, of hij straks misschien echt verder met me wil. Dat vond ik erg moeilijk maar ik hoop nog steeds. Is dat verkeerd? Kunnen jullie me misschien helpen? Ik hoop nog steeds dat het goed komt, maar ik weet dat ik dat beter niet kan doen, anders is dat weer een teleurstelling en kom ik nog dieper in de put te zitten... Hoe kan ik dit oplossen?

Antwoord

Je wordt toch wel behandeld voor je depressie, hoop ik. Als iemand last heeft van depressieve klachten, kan hij/zij daar niets aan doen, maar hij/zij kan zich er wel voor laten behandelen. Dat is dus het allereerste advies wat ik je zou willen geven. Het is zwaar om aan depressieve klachten te lijden, maar voor de partner is het ook zwaar, zeker als hij/zij dat verder nog nooit heeft meegemaakt. Misschien toch goed om voor jezelf eens helder te krijgen hoe je er mee om wilt gaan als je verkering krijgt. Natuurlijk moet je elkaar helpen en bijstaan, maar het kan niet zo zijn dat de een alleen maar depressief zit te zijn, en dat de ander alleen maar moet helpen. Dat gaat het scheefgroeien in een relatie, zeker als je nog in de beginfase, in de verkeringsfase zit.

Je schrijft als laatste: “Ik hoop nog steeds dat het goed komt, maar ik weet dat ik dat beter niet kan doen, anders is dat weer een teleurstelling en kom ik nog dieper in de put te zitten”. Het gaat alleen over jezelf. Ik lees niets over hoe het voor je ex-vriend is. Voor hem valt het allemaal ook niet mee. Daar zou je ook best wel wat begrip voor mogen hebben. Dus ga op zoek naar een behandeling voor je depressie, en denk er niet alleen aan wat een vriend voor jou zou kunnen betekenen, maar ook wat jij voor je vriend zou kunnen doen.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering