Wijze of dwaze maagd

Ds. J.A. Mol / 1 reactie

Vraag

Ik lees elke ochtend in mijn bijbels dagboek. Al een tijdje gaat het over de wijze en dwaze maagden. Dan wordt de vraag gesteld: hoor je bij de dwaze of bij de wijze maagden? Maar ik weet het niet, dat is mijn worsteling.

Hoe weet ik nu echt of mijn weg van de Heere is? Ik ben vaak zo bang om mijzelf te bedriegen; ik heb toch maar één ziel voor de eeuwigheid? Ik weet dat ik niet jaloers mag zijn en toch ben ik dat soms op de mensen die zekerheid hebben, die echt mogen weten een kind van God te zijn. Ik wil dat ook zo graag Zijn kind zijn. Wat moet ik de Heere nu vragen? Ik ben verdwaald, ik weet de weg van bekering niet. Kunt u mij helpen?

Een zoekende vrouw van 27.

Antwoord

Beste vriendin,

De gelijkenis van de wijze en dwaze maagden lezen we in Mattheüs 25. Vlak voor zijn diepste lijden en sterven spreekt de Heere Jezus deze gelijkenis uit, waarvan de boodschap is: weest bereid voor Mijn komst! Immers Hij komt. Ben je er gereed voor?

Aangrijpend. Het gaat over tien maagden, die allemaal de bruidegom verwachten. Als Zijn komst langer duurt, vallen ze in slaap. Allemaal! Dwaas en wijs. Er is voor het oog geen verschil tussen  die dwaze en die wijze maagden.  En toch is er een levensgroot verschil. Zijn wij dwaas of wijs? Hebben wij ons (voor)bereid? In de lijn van de gelijkenis: hebben wij reserve-olie? Het is het verschil tussen schijn en zijn, tussen kaf en koren.  Jij bent vaak bang jezelf te bedriegen. Hoe weet je nu of je weg van de Heere is?

Een paar gedachten die je, onder Gods zegen, hopelijk verder mogen helpen:

-Jij zegt: Ik ben verdwaald, ik weet de weg van bekering niet. Zeg dat eenvoudig tot de Heere in je gebed. Lees biddend Zijn Woord. Jij weet de weg niet? De Heere Jezus zegt: Ik ben de Weg, de waarheid en het leven. Jij bent verdwaald? Het Woord is onze Gids.

-Jij zegt: Ik wil zo graag Zijn kind zijn. Is dat zo? Wil je dat zo graag? Waarom dan? Daar schrijf je niet zo veel over. Uit je vraag lees ik misschien wel angst voor de eeuwigheid. Is dat het? Ben je bang? Of is er meer? Wil jij écht graag Zijn kind zijn? Weet je wel wat dat betekent? Dan gaat er een kruis door mijn leven (hét Kruis).  Dat is pijnlijk. Dat moet ik sterven aan mijzelf. Dan wordt mijn leven ondergeschikt aan Gods wil. Dan ga ik vragen: Heere, wat wilt U dat ik doen zal? Mag Hij het helemaal zeggen en invullen voor jou?

-De Heere zegt: Mijn dochter, geef Mij je hart. Hij wil niet iets van je, Hij wil je helemaal...  Sterker nog: het Woord komt tot je en schildert je de Bruidegom, de Heere Jezus, voor ogen. Hij is veel gewilliger jou zalig te maken, dan jij gewillig bent je aan Hem over te geven! Geloof je dat?

-Hoe denk je over Hem? Over Zijn eer? Pas op dat je je hele leven niet loopt te tobben over je eigen behoud. Wees maar ontevreden. Heilig ontevreden over jezelf, maar zie op Hem! Hij heeft geen lust in jouw dood, maar dat je je (vandaag, weest bereid!) bekeert en voor Hem leeft.

-Bedrieg ik me dan niet? Is dat niet een gevaar? Jazeker, wees er maar bang voor. Maar dat niet alleen, vlucht des te meer naar Hem! Vlucht in het Woord. Vlucht met Zijn eigen Woord naar Hem. Je zult het ontdekken dat Hij zo te vertrouwen is! Dat Zijn Woord zo waar is: wie tot mij komt, zal ik geenszins uitwerpen.  Wie het met Hem waagt, zal niet beschaamd worden!

Van harte de rijke zegen van deze hemelse Bruidegom toegewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

Lees meer artikelen over:

geloofstwijfel
1 reactie
Sarah25
Ik ben degene die de vraag gesteld heeft,graag wil ik nog ingaan waarom ik Gods kind wil zijn,dat is niet omdat ik bang ben, de reden is ,dat ik Hem voor eeuwig de eer wil geven die Hij toekomt.hartelijk dank voor het advies,ik heb er zeker iets aan