Steeds familie in kerkenraad

C.A. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Al 25 jaar ben ik lid van de Ger. Gem. De gemeente bestaat uit enkele honderden mensen. De vraag gaat over de kerkenraad. Vroeger heeft er iemand in de kerkenraad gezeten die veel familie heeft in onze gemeente. Toen deze man eruit ging werd hij vervangen door zijn zoon. Het werk dat ze deden gebeurde niet altijd goed. Mijn vraag is waarom er altijd iemand van deze familie in de kerkenraad moet of op tweetal wordt gezet. Afgelopen jaar is dat weer gebeurd. Waarom gebeuren deze dingen? Is het nodig om hiertegen bezwaar in te dienen bij de kerkenraad? Sommige leden verlaten de gemeente ook hierom! Aan iemand van de Gereformeerde Gemeente...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je bent al 25 jaar lid van de Ger. Gem., in een niet zo’n heel grote gemeente, enkele honderden mensen. Een gemeente ook waar een grote familie woont, die naar jouw inzicht te veel domineert. Tenminste dat concludeer ik uit je vraag.  Vroeger zat er iemand uit deze familie in de kerkenraad. Toen deze man er uitging werd hij vervangen door zijn zoon, en afgelopen jaar is dat weer gebeurd. En het werk dat ze deden gebeurde niet altijd goed. Je vraag is: waarom er altijd iemand van deze familie in de kerkenraad moet of op tweetal wordt gezet. Waarom gebeuren deze dingen? Is het nodig om hiertegen bezwaar in te dienen bij de kerkenraad?

Zo werkt dat in een niet al te grote gemeente, dat een bepaalde familienaam jaar in jaar uit voorkomt in de kerkenraad. Dikwijls ook een gemeente die redelijk stabiel blijft en waar weinig of geen 'import' is. Is daar iets op tegen, dat een familienaam steeds terugkeert in de kerkenraad?

Bijbels gezien kan ik geen argumenten vinden om dat af te wijzen of te voorkomen. Een kerkenraad kan en mag geen kandidaten stellen omdat ze wel of niet tot een bepaalde familie behoren. Een kerkenraad stelt een tweetal uit mannen die beantwoorden aan de eisen die gesteld worden in 1 Tim. 3:1-9 en in Titus 1:5-9. Alle andere criteria zijn onbijbels.
Wanneer we deze bijbelse eisen vasthouden, kun je niet spreken over vervanging van vader op zoon, maar van een wettige verkiezing door de gemeente en dus door de gemeente en mitsdien ook door God Zelf geroepen.

Daarom is kandidaatstelling een heel belangrijk moment in een kerkenraad. Het vereist een voorafgaand gebed en zeker ook een ootmoedige houding wanneer binnen de kerkenraad de kandidaatstelling besproken wordt. Wie zijn wij om een ander te beoordelen op zijn wel of niet geschikt zijn als kerkenraadslid. Toch wordt dat van een kerkenraad verwacht. De bijbelse criteria zijn dan zo belangrijk. Het gaat immers om de Naam van God en het geestelijk welzijn van de gemeente.

Waarom er altijd iemand van deze familie in de kerkenraad moet of op tweetal wordt gezet?
Dat moet niet, maar het mag wel wanneer de bijbelse criteria in acht worden genomen. Ik haast me om te zeggen dat het wijs is van een kerkenraad om naar andere geschikte kandidaten om te zien en deze ook werkelijk op tweetal te zetten, los van de naam  van deze familie.

Is het nodig om hiertegen bezwaar in te dienen bij de kerkenraad? Wanneer je dat zou doen, moet je wat bovenstaand gezegd is, mijns inziens wel mee laten wegen. Bespreekbaar maken is niet verkeerd, maar wel met goede argumenten en op de juiste toonhoogte. Dat mensen hierom de kerk verlaten vind ik een oneigenlijke reden en veel te ver gezocht.

Gods zegen toegebeden, persoonlijk en in jullie gemeente.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

Lees meer artikelen over:

ambtsdragerkerkenraadtweetal