(...) Wij hadden het erover dat vele oudvaders erg ruim waren in de bediening va...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Mijn zwager is Gereformeerde Gemeente in Nederland. Wij hadden het erover dat vele oudvaders erg ruim waren in de bediening van het Woord. Hij zei: dat kun je niet meer op deze tijd betrekken, toen waren er meer bekeerde mensen. Ik heb er niet veel op teruggezegd. Maar: God bekeerd een mens niet anders dan toen. De wijze van prediken zou toch tegenwoordig evengoed door de Geest gebruikt kunnen worden om mensen van dood levend te maken? Wat zou een goede manier van reageren zijn wanneer dergelijke opmerkingen gemaakt worden?

Antwoord

Het is niet mijn gewoonte om een ieder gelijk te geven bij verschil van mening. Toch hebben jullie beide gelijk. Wat uw zwager opmerkte is ten dele waar. Want er waren toen ook veel verschillen in de geloofsbeleving en het maken van preken. Of er toen ruimer werd gepreekt, meestal bedoeld men te zeggen: ze hadden een ruimer aanbod van genade; geldt niet alle oudvaders.

Of dat alleen te maken had omdat er veel volk van God was mag betwijfeld worden. Reden: we kunnen in hun predikingen ook de klacht beluisteren dat er zo weinig godvrezende mensen waren en veel nabijkomend christendom.

U merkt op dat God vandaag een mens niet anders bekeerd als in vroegere jaren. Zijn we het van harte mee eens. De Geest gebruikt nu ook Zijn Woord om zondaren van dood levend te maken. In wezen is er geen verschil met vroeger.

Hoe op te reageren? Vraag of de persoon in kwestie of hij oudvaders leest en zo ja welke? Mooier zou zijn wanneer u samen met uw zwager mag getuigen: hoort eens wat God mij deed ondervinden, wat Hij gedaan heeft aan mijn geest. Het zouden gezegende familiaire gesprekken zijn tot Zijn eer!

Wees in alles Gode bevolen,
Ds. J. D. Heikamp