Veel verzonnen regeltjes

Ds. A.T. Vergunst / 7 reacties

Vraag

Ik (man, getrouwd, twee kinderen, lid van Ger. Gem. in Ned.) ben tegenwoordig veel aan het zoeken naar antwoorden die ik in de kerk niet hoor. Ik ben erachter gekomen dat er zo veel regeltjes 'verzonnen' zijn die niet op de Bijbel gefundeerd zijn. Ik heb een vrouw die dit soort dingen niet ziet. Zij vindt dat ik te ver doordraaf. Ik sta helemaal alleen op dit punt. Gelukkig heb ik een vriendin die ook met ditzelfde probleem worstelt en dit thuis ook in haar huwelijk meemaakt. We helpen elkaar wel, maar staan eigenlijk alleen. Hoe moeten we hier mee omgaan?! Ons huwelijk is prima, maar op geloofsgebied staan we mijlenver uit elkaar. Dat maakt het soms zo moeilijk!

Antwoord

Beste vriend,

Het enige dat ik je echt kan aanraden is om samen met je vrouw het Woord te blijven lezen en onderzoeken. Ik neem aan dat je vrouw meer veiligheid in het houden van regels ziet dan in het verlossende werk van Jezus Christus. Dat betekent niet dat er in het andere geval geen regels meer zijn. Gods geboden en het leven van de heiligmaking gaan nog veel dieper dan de regels waar we vaak alleen met de buitenkant aan voldoen. En dat is nog gemakkelijk ook. Maar God kijkt naar het hart. Het koninkrijk van God is 'van binnen', zoals de Heere Jezus zei. Een gedachte in Zijn koninkrijk is als een daad in een menselijk koninkrijk. Hetzelfde geldt van een verlangen vergeleken met de daad; begeren als gedachte is even zondig in Gods Woord als het doen van die begeerte.

Alleen als iemand het licht van het Evangelie leert te ervaren, gaan we dat zien. Maar voor je vrouw en vele anderen ligt er in het houden van de menselijke tradities een soort veiligheid en rust: Ik doe beter dan velen anderen rondom me. Het enige antwoord voor haar en voor ons allen is dat we mogen gaan zien in het wonder van de gerechtigheid van Christus.

Dus, lees en bestudeer het hart van het Evangelie. De kruisboodschap van Gods genade is uiteindelijk de bevrijding van het krampachtige in onze eigen-godsdienst. Wat ligt daar een ruimte voor een mens die zelfs de eenvoudigste regels niet eens kan houden.

Nog even een kleine waarschuwing. Je schreef over je 'vriendin' die ook met dit probleem in haar huwelijk zit. Je praat veel en fijn met haar. Ik zou daar toch mee oppassen want er liggen potentiële gevaren voor jullie beide, hoewel je zegt dat je huwelijk met je vrouw goed is. Zulke 'geestelijke' gesprekken kunnen heel snel ‘ongeestelijk’ worden. Wij predikanten weten van dat gevaar en daarom spreek ik in mijn pastorale werk niet met vrouwen alleen. Daar zit mijn vrouw of haar man altijd bij. Dit gewoon even als een waarschuwing die we allemaal nodig blijven hebben.

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst,
Waupun, WI, USA

Lees meer artikelen over:

regels
7 reacties
NicovanderSmit
Beste ....... , zie het als een wonder van God dat Hij je wakker heeft gemaakt om de traditie die jullie gemeente volgt naast de bijbel te leggen. Ik vind het moeilijk mijn mening hierover openbaar te schrijven om voor anderen geen steen des aanstoots te zijn.

Neem het woord van God uit de bijbel tot u/je zoals het er staat. Waarschijnlijk heb je gemerkt dat het Evangelie zo ontzettend rijk is en je als mens vrij kan zetten van alle zonden die gedaan zijn!! Er is voor iedereen genade!!!

Leg de communicatiestoring en het meningsverschil met je vrouw samen open voor de Heere neer. Onderzoek samen de bijbel (ongeacht de vertaling). Leg de religie-regels van je af en ga samen geloven wat Jezus aan het kruis voor jullie gedaan heeft.

Heel veel zegen toegewenst!
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,
Ik wil graag iets toevoegen over verzonnen regels:
Als iemand of een kerk "verzonnen regels" houdt laat dit zien dat de werkelijke relatie met God ontbreekt of erg beschadigd is.
Markus 7: 6 Maar Hij antwoordde hun: Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan. 7 Maar tevergeefs eren zij Mij door leringen te onderwijzen die geboden van mensen zijn. 8 Want terwijl u het gebod van God nalaat, houdt u zich aan de overlevering van de mensen, zoals het wassen van kannen en bekers; en veel andere dergelijke dingen doet u.

Het is namelijk zo dat de mens vrede zoekt en een goed geweten. De juiste weg om vrede te vinden is een relatie met God te hebben en zijn vergeving te ervaren. Maar als dat ontbreekt zoekt de mens zijn "vrede" en "goed geweten" in het feit dat hij bepaalde regels houdt. Dan kan hij denken: God is nu waarschijnlijk min of meer tevreden met mij, hoewel ik niet alles goed doe houd ik toch de regels: (ik ga naar de kerk op zondag, draag een rok, een hoed, zwarte kleren enz.).
Dit is heel gevaarlijk, zoals de tekst hierboven laat zien. Je concentreert je dan op bijzaken of onnodige dingen en ziet niet waar het eigenlijk over gaat in de relatie met God. Hij wil niet dat we regeltjes houden maar Hij wil ons hele hart.
Mat. 23: 23 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de Wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof...
Het is dus niet alleen het probleem van: "er zijn een paar regeltjes bijgekomen".
Maar het grotere probleem is dat dat aan het licht brengt dat de eigenlijke kern ontbreekt.
Ik communiceer er graag over. Reageer gerust: emaildfj1@gmail.com
juni
het zou toch erg zijn,als dat waar is,dat je vrouw meer veiligheid in het houden van regeltjes zien,dan in het verlossende werk van Jezus Christus.

en u ,vragensteller,d bent erachter gekomen dat er veel regeltjes verzonnen zijn, die niet op de Bijbel gefundeerd zijn...

u bent aan het zoeken naar antwoorden,die u in de kerk niet hoort....

ik zou u willen vragen,zet die regeltjes eens op refoweb,zodat we er een eerlijk antwoord op kunnen geven.

want regeltjes,dat kan alles zijn
.
ik zie een antw. mat 23:23 van emaildfje....enz.
vreselijk te stellen ....groter probleem is dat aan het licht brengt ,dat de eigenlijke kern ontbreekt..........
vreselijk vreselijk

vragensteller,graag antwoord en de regeltjes bij hun naam noemen!
dan kunt u pas eerlijk antwoord krijgen!

door God bekeerde ambtdragers zijn zeldzaam,om u te onderwijzen ...
k,zou het echt een belediging vinden,als op refoweb staat,...ik neem aan dat uw vrouw meer veiligheid in het houden van regeltjes ziet dan.
juni
vragensteller, met die predikers bedoel ik wel uw kerkverband!!!!
altijdwat
volgens mij staat hier: hoe moeten we hier mee omgaan? Ik interpreteer het zo dat vraagsteller bedoeld hoe hij samen met een andere vrouw met het onbegrip in hun huwelijk, en de band die hij samen met haar wel voelt moet omgaan.
Twee problemen op zich denk ik. Probleem één...met veel liefde en geduld met je vrouw omgaan. Door liefdevol met haar om te gaan, en vanuit de liefde van God te leven en met de ongeschreven regels van uw kerkverband om te gaan, of een ander kerkverband te zoeken.
Het tweede probleem dat er een andere vrouw is met wie je iets deelt wat je niet in je huwelijk kan delen zou ik aan de noodrem trekken. Het is zo gevaarlijk, en de duivel vind het prima om ook onder de 'dekmantel' van het geloof een huwelijk te verwoesten.
Als het irriteert dat ik dit opschrijf dan ben je mogelijk al in de gevarenzone..
Jello
Als je huwelijk prima is, zou een verschil van mening over (verzonnen) regeltjes jou toch niet het gevoel moeten geven dat je helemaal alleen staat. Wees zuinig op je prima huwelijk! Geef in liefde je vrouw de ruimte zich aan die regeltjes te houden, toon geduld en begrip, respecteer haar in haar geloof en doe het voor jezelf ondertussen wat ruimer (zonder dat je haar ermee stoort). Onder wat ruimer leven valt niet dat je dan maar je troost moet zoeken bij een vriendin die zich ook onbegrepen voelt in haar huwelijk.
drj
@Jello

helemaal mee eens!