Verschil tussen evangelische gemeente en hersteld hervormde gemeente

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Wat is het verschil/zijn de verschillen tussen een evangelische gemeente en een hersteld hervormde gemeente? Ik wil graag antwoord van iemand uit een evangelische gemeente, én iemand uit een hersteld hervormde gemeente, zodat het niet eenzijdig wordt.

Antwoord

Als eerste denken we aan het verschil in dooppraktijk: de kinder- of volwassendoop. Daarnaast zijn er grote verschillen in kerkelijke organisatie en in liturgie.

Maar ook binnen de stromingen is nogal wat verschil. De stap van de evangelische Vergadering van Gelovigen naar de evangelische Pinkstergemeente is bijvoorbeeld enorm. Dat komt ook naar voren in het artikel 'Verschil tussen pinkster en evangelische gemeenten'. Onder de tags 'Evangelisch' en 'Baptisme' vind je veel vragen en antwoorden over de evangelische christenen.

Dat er ook een verschil zit binnen de herstelden gemeenten is te lezen in 'HHK divers kerkgenootschap'. Lees ook de artikelen onder de tag 'hersteld hervormde kerk (hhk)' maar eens.