Kind van God

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Wanneer kun je beleven/ervaren dat je een kind van God bent? Is dat wanneer je Christus niet meer missen kunt? Als je dan weer in oude zonden valt, geloof je dat dan niet meer? Concreet: Hoe kun je toch geloven als je bij jezelf alleen maar meer zonde en schuld ervaart?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een vraag waar veel mensen, en niet alleen jongeren, mee zitten. Het gaat eigenlijk over de zekerheid van het geloof. Om met het laatste deel van je vraag te beginnen: het feit dat er nog zonden in ons leven zijn, is geen bewijs dat we geen kind van God (kunnen) zijn. Anders zouden Gods kinderen zonder zonde zijn en dat is niet alleen niet Bijbels, maar ook niet reëel.

De vraag is echter wel hoe je daaronder bent en hoe je ermee omgaat. Het Avondmaalsformulier spreekt zo duidelijk over zonden die nog "tegen onze wil" in ons zijn overgebleven. Wie tot het Avondmaal mag komen, komt daar niet als iemand die zonder zonde is of als iemand die een volmaakt (lees: verzekerd) geloof heeft, maar als een arme zondaar die de toevlucht tot Christus zoekt.

Dat is eigen aan een levend geloof dat de Heilige Geest door het evangelie bewerkt: het komt schuilen bij Christus. Hoe dichter bij Hem, hoe dichter ook bij de zekerheid. Nu moeten we niet denken dat de zekerheid een afzonderlijk gegeven is, los van het geloof. Het geloof brengt zijn eigen zekerheid met zich mee. Het is net zo iets als verliefd worden en van iemand gaan houden. Op een gegeven moment weet je zeker -juist ook door de omgang met die ander- dat je de ander niet meer missen kunt en wilt, dat je wederkerig van elkaar houdt en dat je samen verder wilt. Dit is maar een voorbeeld, maar in de omgang met de Heere is het ook zo. Juist door de gelovige en biddende omgang met God en Zijn Woord kan er iets groeien wat je sterkt in de overtuiging dat je de Heere niet meer missen kunt en dat God van je afweet.

Het is geen best teken als we geen last hebben van onze zonden. Juist als we daar wel last mee hebben, wordt het een rijke troost dat de Heere daar raad op weet. Zo krijgt het bloed van Christus steeds meer waarde voor je hart.

Ik hoop dat ik met dit beknopte antwoord je een beetje heb geholpen.
Hartelijke groeten, ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid