Web van geloofsonzekerheid

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik worstel enorm met de zekerheid van het geloof. Ik verwacht elke keer licht over het Woord, waardoor ik mag gaan geloven dat Hij ook voor mijn zonden gestorven is. Soms zit ik in een web waar ik nauwelijks uit kan komen. Ik word dan somber en kan alleen maar denken dat het voor mij niet kan. Zo denk ik dan ook: "God wil jou niet, anders had Hij al gereageerd."

Laatst ben ik gaan bidden, en op de beloften gaan pleiten. En plots was ik uit het web verlost en kwam er rust. Ik was enorm dankbaar en voelde mij ootmoedig en klein. Ik zag dit echt als een redding. Dit gebeurt wel vaker, maar ik kan maar niet tot die zekerheid van het geloof komen. Ik weet ook dat dit antwoord alleen van de Heere kan komen. Maar ik wil zo graag een pastoraal antwoord of dit een vrucht van geestelijk leven is.

Antwoord

Zie je wat er gebeurt? Zodra je pleit op Gods beloften en je vastklampt aan Zijn Woord (= Christus) heb je rust. Zodra je weer kijkt naar jezelf en de omstandigheden, is er twijfel. Je doet net als Petrus die op het water liep. Zodra zijn ogen afdwaalden naar de golven zonk hij weg. Het geheim is dus: zie op Jezus. Twijfel niet en nooit aan Zijn Woord en aan Zijn beloften. Hij belooft dat Hij niet zal begeven en verlaten wat Hij begonnen is en dat Hij niemand zal uitwerpen die tot Hem komt. Grijp Hem vast en houdt Hem vast. En als je dat doet, belooft Hij de inwoning van Zijn Geest, Die ons leidt in alle waarheid.

En ja, waar geloof zal altijd bestreden worden door satan, de wereld en je eigen dwaalzieke hart. Het geheim is dus niet je gevoel, maar de vastheid van Gods Woord.

Wellicht is het goed om je twijfels eens door te spreken met evangelist Jan van Dooijeweert. Je kunt een afspraak met hem maken via vragen@refoweb.nl

Zie ook de onderstaande artikelen en die bij de tag 'Geloofszekerheid':