God als stopwoord

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Er zijn al verschillende vragen gesteld over hoe te reageren op vloeken. Maar ik zit met het gebruik van het woord God als stopwoord of als een woord wat redelijk vaak gebruikt wordt in een zin. Als men een grote vloek uitspreekt, dan is het voor mij bij wijze van spreken makkelijker om er wat van te zeggen dan het gebruik van Gods naam als hierboven. Als je daar wat van zegt, is men zeer verbaasd. En uiteraard gepikeerd. Is het mogelijk dat een dominee mij concrete aanwijzingen geeft hoe in een dergelijke situatie gehandeld kan/moet worden?

Antwoord

Dag jongere,

Wat je schrijft, dat komt voor. Sommigen gebruiken de naam God zomaar te pas en te onpas - heel ondoordacht. Ze laten de Naam van de Heere zonder betekenis zijn! Ze maken de Naam van de Heere leeg. Als je er wat van zegt, zijn ze gepikeerd. Of het wordt nog erger. Inderdaad dat is lang niet gemakkelijk. De problemen zijn levensgroot. Laten we er ons toch niet te makkelijk vanaf maken!  Niet alles laten gaan. Bewogen protesteren. Zoeken de zaken bespreekbaar te maken.

Uitleg geven is soms ook heel nodig. De onkunde is verbazend groot. Wie is God? Hebben we daar wel een notie van? Laten we Zijn Naam hoog houden en met veel eerbied over de Allerhoogste spreken.

Dat kunnen wij (van huisuit) niet. Daarom - heb je zelf de Heere nodig? Buig je eerst je knieën? "Heere, U weet hoe moeilijk het is, om over deze zaken te spreken. Ik heb de gave niet. Ik heb de woorden niet. Ik weet ook niet hoe ik het doen moet. Wilt U mij helpen? Wilt U mij te spreken geven?"
Dan kan het wel eens gebeuren dat de Heere juist op het gebed openingen geeft waar je niet aan gedacht had. En bedenk dat het niet alleen om je woorden gaat. Het gaat ook over je eigen leven - daar letten ze op.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Tags in dit artikel:

vloeken