Het huishoudelijk werk van God

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan ds. C. Harinck. We belijden, dat er een Enig God is, bestaande in drie Personen. Wel drie Personen, maar in Hem geen verdeeldheid! Ook niet, als het om het behoud van een zondaar gaat? Zodat ik mijn gebed om behoud kan en mag richten tot zowel de Vader als de Zoon en de Heilige Geest? Maar de Vader is toch de rechtvaardige Rechter, Die vanwege onze zonden op ons toornen moet? Zo wordt dat in de prediking ook voorgehouden. Is er met eerbied gesproken dan toch verdeeldheid in God? Of is er dan sprake van een verkeerd Godsbeeld en doen we daarmee de Vader te kort omdat Hij uit onpeilbare liefde Zijn Zoon gegeven heeft (Johannes 3:16) en Hij volgens 2 Korinthe 5:19-20 in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende. En wat spreekt de Heere Jezus Zèlf goed van Zijn Vader als Hij in Lukas 11:13 zegt: Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen die Hem bidden.

Of moet ik mij voor mijn behoud wenden tot de Heere Jezus, zoals dat ook gebeurde toen Hij op aarde was, maar nu in de hemel is als onze Voorspraak? (1 Johannes 2:1). Gaat de Zoon dan, met eerbied gesproken, op grond van Zijn Offer de Vader voor mij bidden of Hij mij genadig wil zijn? Maar, nogmaals, de Vader is van Zijn kant toch al verzoend? Anders zou er toch verdeeldheid in God zijn? Hoe moet ik dit toch zien?

Of moet ik de Heilige Geest vragen en op Hem wachten? Maar maak ik mij ook dan niet schuldig om te denken dat er verdeeldheid is in God aangaande mijn behoud? Het trof mij daarom zeer, wat ik onlangs las bij Horatius Bonar over de liefde van de Geest, hoe de Heilige Geest dezelfde liefde heeft als de Vader en de Zoon als het gaat over het behoud van een zondaar. Zou er in onze bevindelijke traditie op dit punt dan toch een verkeerd Godsbeeld zijn ontstaan, waardoor velen in duisternis blijven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In oude dogmatische werken wordt gesproken over het huishoudelijk werk van God. Bedoeld is zoals ieder in een huishouden een bepaalde taak heeft, maar men toch één huishouden vormt, zo is er onderscheid in het personele werk van ieder van de drie Personen in de Godheid.

Dat geldt niet alleen voor het werk van scheppen en onderhouden, maar ook het werk van verlossen van zondaren. God de Vader eiste voldoening voor de oneer God aangedaan door de zonde van de mens. God de Zoon nam het werk van Middelaar en Borg op Zich en de Heilige Geest stelt zondaren in het bezit van het heil.

Er is in God geen verdeeldheid. God is één. Wel treedt in het werk van scheppen de Vader op de voorgrond. Hij schept echter door Zijn Zoon. En de Geest ordende de schepping. Zo is het ook in de verlossing. De Vader zendt de Zoon, de Zoon wordt Middelaar en de Geest woont in de harten van de gelovigen.

Welke plaats de Drieënige God in het bidden heeft en tot Wie je spreekt in je bidden, heeft te maken met je behoefte. Er is ook geestelijke kennis nodig om hen in je bidden afzonderlijk aan te roepen.  Wanneer je zielsogen open gaan voor Jezus, zul je achter Jezus de Vader zien die Hem zond en de Heilige Geest, Die Hem in je hart en genegenheden bracht.

Je moet leren wat Athanasius zegt: De Vader is een Ander, de Zoon is een Ander en de Heilige Geest is een Ander. En toch zijn het geen drie Anderen, maar is er maar één Andere. Verscheidenheid en toch eenheid is het geheim van de leer van de Drie-eenheid.

Wanneer je in verlegenheid bent wie je meest moet liefhebben (de Vader voor  het geven van Zijn Zoon of de Zoon voor het offeren van Zichzelf of de Heilige Geest voor het woning maken in je hart) mag je Johannes nazeggen: En deze Drie zijn één.

Het lijkt allemaal erg dogmatisch, maar het heeft toch te maken met de gemeenschap met God en de aanbidding van God. Ik zou willen zeggen: veel bewondering  toegewenst voor de liefde van de Vader, de Zoon de Heilige Geest. Dan krijgt het leerstuk van de Drieëenheid geest en leven.

Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

Drie-eenheid