Belijdenisdienst niet door predikant

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Mag een student (in opleiding voor predikant) tijdens een dienst belijdenis afnemen? Het gebeurt voor zo ver ik weet altijd door een predikant. Mag het ook door een student, of zelfs door een ouderling gebeuren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Voor het antwoord op je vraag deed ik enig speurwerk. Ik meende me te herinneren dat in de kerkorde van de kerken die ik mag dienen (de Christelijke Gereformeerde Kerken) in de kleine lettertjes een bepaling is opgenomen waarin staat dat het afnemen van geloofsbelijdenis altijd door een predikant moet worden gedaan. Ik kon het echter niet terugvinden. Ook het naslaan van enkele verklaringen van de kerkorde leverde me niets op. Vandaar dat ik niets anders kan doen, dan mijn persoonlijke visie geven.

Ik weet wel zeker dat in alle kerken van de gereformeerde gezindte belijdenis door een predikant wordt afgenomen. Het lijkt me logisch dat een student zeker geen belijdenis mag afnemen. Een student/ proponent draagt immers in het geheel geen ambt. Hij is slechts op weg naar het ambt. Pas als hij na beroepbaar te zijn gesteld, ergens is beroepen, het beroep heeft aangenomen en na peremptoir geëxamineerd te zijn bevestigd is, is hij ambtsdrager. Een ouderling zou dan nog eerder in aanmerking komen om geloofsbelijdenis af te nemen. Die is immers wel ambtsdrager.

Toch lijkt me ook dat niet wenselijk. Je geloofsbelijdenis is namelijk antwoord geven op Gods spreken zoals dat in de Schriften tot ons komt. Dan ligt het ook het meest voor de hand dat de predikant die toch bij uitstek drager is van dat Woord, de geloofsbelijdenis afneemt. Bovendien wordt na de geloofsbelijdenis vaak een zegen(bede) uitgesproken. Ook door dat gebruik lijkt het me het meest voor de hand te liggen dat er belijdenis wordt gedaan ten overstaan van de predikant. Ik hoop dat deze overwegingen duidelijk maken waarom een predikant altijd de belijdenis afneemt.

Met een vriendelijke groet,
Ds. H. Peet

Lees ook: 'Dopen door kandidaat'

Lees meer artikelen over:

belijdenis