Dood spoor op het werk

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 1 reactie

Vraag

De laatste acht jaar zit ik wat mijn baan betreft op een dood spoor, zo lijkt het. Door de aard van mijn werk kom ik in veel verschillende organisaties terecht, maar overal waar ik kom heb ik niet genoeg werk. Ik heb wel lopende zaken, maar geen werkvoorraad. Soms vraag ik om extra werk om toch wat te doen te hebben, maar dat is toch niet echt een oplossing. Sinds vijf jaar heb ik wel een hogere functie gekregen en dat leek eerst wel even een verandering, maar het is me toch tegengevallen. Ik vind het werk best leuk om te doen, maar omdat het vaak zo klaar is, vind ik niet echt bevrediging in wat ik doe. In de tussentijd heb ik nog wel een voltijdopleiding gedaan naast een voltijdbaan, maar dat bracht maar tijdelijke verlichting. Nu kan ik in mijn huidige functie niet echt meer doorgroeien. Ik werk nu op seniorniveau en verricht strategisch beleidswerk. Het management trekt me niet. Mijn interesse ligt wel bij recht, bestuur en politiek. Binnenkort word ik getest om te onderzoeken of ik mogelijk hoogbegaafd ben. Niet dat ik dat denk, maar anderen in mijn sociale omgeving hebben dat idee en willen graag dat ik me laat testen. Wat moet ik nu gaan doen? Overal loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Het is echt heel vermoeiend om je dag te moeten besteden in het zoeken naar werk. Ik kan moeilijk de hele dagen gaan internetten, of een boek gaan lezen op het werk. Misschien is er iemand die een idee heeft waardoor ik wellicht toch werk kan vinden waar ik me niet hoef te vervelen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je geeft aan dat je de laatste acht jaar al wat betreft je baan op een dood spoor zit. Je hebt verschillende dingen al ondernomen om hierin verandering in te krijgen. Meer werk verrichten, een  hogere functie aangenomen, naast een voltijdbaan een voltijdopleiding gevolgd, maar al met al bracht het niet de gewenste oplossing of deze was van tijdelijke aard. Je geeft aan dat het zeer vermoeiend is om je dag te moeten besteden in het zoeken naar werk. Ik ga ervan uit dat u met uw leidinggevende gesproken hebt over het zoeken naar meer werk. Hebt u dit nog niet gedaan, dan is raadzaam om alsnog een gesprek hierover met uw leidinggevende aan te gaan.

U wilt graag u talenten gebruiken. U wilt graag werk waarin u zich niet verveelt. Om helder te krijgen wie u bent, wat u wilt, wat zijn uw talenten, wat gaat nu wel of niet goed in de huidige functie en wat kan daarin verandert worden. Wat wilt u of kunt u veranderen en meer van dit soort vragen komen aan de orde in een loopbaancoachingstraject. In uw situatie kan het raadzaam zijn om u te oriënteren op een aantal loopbaancoaches en daarbij een kennismakingsgesprek aan te vragen. Een dergelijke coaching kan een mogelijkheid zijn om toch uitdaging  te vinden in uw huidige functie of een stap op weg naar ander werk.

Jannie Voortman, RMU

Reformatorische Maatschappelijke Unie

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

hoogbegaafdheidwerk
1 reactie
sydneylover
@Vraagsteller: die suggestie over een test voor hoogbegaafdheid vind ik zo gek nog niet, maar misschien heb ik nog een paar tips.

Uit je vraag krijg ik de indruk dat je vooral inhoudelijk werk gedaan hebt en daar kennelijk heel goed in bent. Tenminste 'senior niveau strategisch beleidswerk' klinkt mij in de oren als iemand die ingezet wordt om anderen de specialistische kennis aan te reiken.
Ik kan me voorstellen dat de meest logische stap van een managementfunctie je niet aanspreekt, omdat je dan grote kans hebt de inhoudelijke kant lost te moeten laten. Wellicht is een consultancy-functie een goede optie, en dat is een beroep (ik spreek uit ervaring) waarin je je leven lang niet uitgeleerd raakt. Maar een consultant moet naast inhoudelijke kennis ook de vaardigheden en (soms) de tact en diplomatie hebben om een oplossing 'verkocht' te krijgen.

Een paar titels van boeken die ik je kan aanraden:
- Marcus Buckingham - Ontdek wie je bent
- Marcus Buckingham - Ga met je sterke punten aan de slag
- Stephen Covey - 7 habits of highly effective people
- Stephen M.R. Covey (zoon van) - the speed of trust

Stuk voor stuk boeken die je helpen je persoonlijkheid te ontwikkelen en effectief in te zetten.

Succes!