Vonnis bij sterven en op oordeelsdag

Ds. B.M. Meuleman / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het sterven van de mens en de oordeelsdag. We geloven dat de ziel van de mens bij het sterven naar zijn eeuwige bestemming gaat. Daaruit blijkt dus dat er bij het sterven van de mens al een oordeel valt. Waarom zou er dan op de oordeelsdag weer dezelfde beslissing vallen? Of worden op de oordeelsdag alleen diegenen geoordeeld die op dat moment nog niet gestorven zijn?

Daarbij, als de zielen van de verworpenen en de geheiligden weer herenigd worden met hun stoffelijk overschot op aarde, dan is toch voor de verworpene het een fijne tijd om terug te zijn op aarde, want hij is uit de hel? En voor de geheiligden andersom. Kan iemand mij hier meer over vertellen/uitleggen? In eerdere artikelen op Refoweb kan ik een soortgelijke vraag over het oordeel niet vinden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het oordeel dat over iemand geveld wordt op de oordeelsdag is inderdaad gelijk aan het oordeel dat deze persoon bij zijn sterven te horen krijgt. Op de oordeelsdag worden niet alleen zij geoordeeld die dan nog leven, maar ieder mens. Het verschil tussen het oordeel dat uitgesproken wordt bij iemands sterven en op de oordeelsdag is niet de inhoud van het oordeel maar het karakter ervan. Op de oordeelsdag wordt er een publiek oordeel geveld waarbij zowel engelen en heiligen als ook ongelovigen en duivelen getuige zijn. Dan wordt Gods Naam verheerlijkt in ieder mens ten overstaan van hemel en aarde, hetzij tot iemands eeuwige verdoemenis, hetzij tot iemands eeuwige zaligheid. De Heere zal Zich openlijk als Koning van Zijn Kerk laten zien Die Zijn kinderen bewaart en verlost en Zijn vijanden vervloekt.

Het oordeel dat iemand bij zijn sterven ontvangt is daarentegen van persoonlijke aard. Dit betreft in de eerste plaats een hoogst persoonlijke zaak tussen God en zijn ziel. Dan wordt voor die persoon definitief duidelijk wat zijn geestelijke staat is: een kind van God dat voor eeuwig zalig is of een ongelovige die voor eeuwig vervloekt is. Deze geestelijke staat kan en zal nooit meer veranderd worden. Het publieke oordeel op de oordeelsdag zal dit ‘slechts’ bevestigen.

Wanneer de verworpenen opstaan uit de dood, is dat tot hun afgrijzen. Hun ziel wordt dan wel verenigd met hun lichaam, maar het is een opstanding der verdoemenis, Joh. 5:29. Het is voor hen zeker geen verkwikking vanwege een tijdelijke terugkeer uit de hel maar het begin van nog meer pijn en eeuwige verschrikking. Voor de heiligen is hun opstanding een dag van grote vreugde omdat ze nu een volkomen zaligheid naar ziel én lichaam ontvangen en daarmee het begin van een nog grotere vreugde dan ze al hadden.

Nu geeft de Bijbel niet alleen een verschil aan tussen het karakter van het persoonlijke oordeel dat iemand bij zijn sterven ontvangt en dat later publiekelijk wordt uitgesproken, maar geeft ook aanwijzingen voor een verschillend tijdstip van de opstanding van de gelovigen en de ongelovigen. We zijn misschien niet zo met die gedachte vertrouwd, maar Openbaring spreekt over tweeërlei opstanding op twee verschillende momenten. De eerste opstanding vindt plaats bij de wederkomst van Jezus als het begin van een duizendjarig vrederijk. Bij deze eerste opstanding staan alleen Gods kinderen op uit de dood om nooit meer te sterven. Voordat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde aanbreekt, leven en regeren zij met Christus in Zijn vrederijk, de duizend jaren, zo schrijft Johannes in Openbaring 20:4. En in vers 6 schrijft hij: “Zalig en heilig is hij die deel heeft aan de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen regeren, duizend jaar.”

Deze eerste opstanding die grote vreugde en heerlijkheid brengt voor Gods kinderen betekent tegelijk dat er velen zijn die op de dag van Jezus’ wederkomst niet uit de dood opstaan. Hun graven worden nog niet geopend, Openbaring 20:5: “Maar de overigen der doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaren geëindigd waren.” Alle ongelovigen, allen die Christus niet lief hebben gekregen tot zaligheid worden pas na duizend jaar weer levend, maar dan om voor eeuwig in de poel van vuur en zwavel geworpen te worden. Daarover schrijft Johannes in vers 15. “En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in de poel des vuurs.” Jezus noemt dat in Johannes 5:28 en 29 zo: “Verwondert u daar niet over, want de ure komt, waarin allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen; En zullen uitgaan, die het goede gedaan hebben, tot de opstanding des levens, en die het kwade gedaan hebben tot de opstanding der verdoemenis.” Hoewel Jezus hier niet duidelijk spreekt van verschillende tijdstippen waarop de opstanding plaats vindt, spreekt Hij wel duidelijk van een tweeërlei opstanding, ja, van twee verschillende opstandingen. Gods kinderen zullen Christus’ stem horen en uit hun graf komen tot de opstanding van het leven. De ongelovigen zullen uit hun graf komen tot de opstanding der verdoemenis.

Gods kinderen leven en regeren dus met Christus in Zijn messiaanse vrederijk. De tweede dood heeft over hen geen macht. De eerste dood is dat wij allen eens moeten sterven. Het loon op de zonde is immers de dood en door de zonde is de dood in de wereld gekomen. Maar voor Gods kinderen is deze eerste dood slechts een doorgang naar het eeuwige leven. Zij worden door de tweede dood niet beschadigd, Openbaring 2:11 en Openbaring 20:6. De tweede dood is de eeuwige dood, de verwoesting van lichaam en ziel in de hel. Maar deze tweede dood heeft over Gods kinderen geen macht. Hun Zaligmaker heeft hen bevrijd van de macht van de dood, van de zonde en van de hel. Hij heeft al hun schuld betaald en al hun zonden verzoend. In hun plaats heeft Hij Gods toorn gedragen en hun vloek weggedragen. Zij worden voor eeuwig met Hem verheerlijkt in Zijn eeuwig Koninkrijk.

Geloof jij in deze Zaligmaker? Als je dat nog niet doet, vertrouw dan op ditzelfde moment je lichaam en ziel toe aan Hem en je bent voor eeuwig zalig!

Met hartelijke groet,
Ds. B. M. Meuleman

Lees meer artikelen over:

Nieuwe hemel en aardeoordeelsdag