Geen twee oordelen

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

In Openbaringen 20 staat geschreven over de laatste dag der dagen. Er staat dat iedereen voor God moet verschijnen en geoordeeld wordt. De zee geeft haar doden en ook de hel en de dood. Nu is mijn vraag: zijn er twee oordelen, of wordt de mens nog niet geoordeeld wanneer hij/zij sterft? Wij denken toch dat de mens gelijk geoordeeld wordt na zijn sterven en hoe zit het dan met het laatste oordeel voor deze mensen? Worden zij dan twee keer geoordeeld? Dit vind ik een moeilijk punt. Misschien lees ik wel verkeerd. Hoe denkt u hierover?

Antwoord

Nee, er zijn geen twee oordelen. Als de mens sterft, is zijn ziel op zijn eeuwige bestemming. En daar verkeert de ziel, totdat Christus wederkomt. Aan deze wederkomst voorafgaand zullen de graven geopend worden en de doden zullen opstaan en zij die nog leven zullen veranderd worden van sterfelijk in onsterfelijk (1 Korinthe 15). En dan zullen de zielen van de doden met hun opgestane lichamen verenigd worden. Dan staan zij daar voor de rechterstoel van Christus. En dan zal hun eeuwig vonnis voltrokken worden naar lichaam en ziel. Dat is geen tweede rechtspraak, maar de eerste.

We schreven al, dat de ziel direct bij het sterven op zijn plaats is. Aan de hand van een voorbeeld is dit misschien duidelijk te maken. Er zijn landen waar de doodstraf nog voltrokken wordt. Als nu iemand een ander vermoordt en hij wordt gegrepen, dan wordt hij in de gevangenis vastgezet, totdat hij voor de rechter gebracht zal worden. Maar hij weet nu al dat hem de dood wacht.

Wel, zo zouden we kunnen stellen dat de ziel op haar plaats is en wacht tot het vonnis voltrokken zal worden. In verband hiermee zijn er wel die spreken van een ziele slaap, dus de ziel slaapt totdat het met het lichaam verenigd zal worden en dan zal de ziel ontwaken.

De Bijbel geeft daar geen aanleiding toe, eerder andersom. Christus zegt tot de moordenaar: heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. Maar, let op, dan is hij er pas enkel met de ziel. Maar zijn lichaam moet nog vernieuwd worden door het graf heen tot onsterfelijk en onverderfelijk, gelijkvormig aan het lichaam van Christus. En dan zal dat onsterfelijk lichaam met de ziel haar eeuwige bestemming krijgen. Dan zal Christus de één veroordelen tot de tweede dood = eeuwig van God verlaten in de hel, en de ander eeuwig naar lichaam en ziel voor Gods Aangezicht doen staan.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

oordeelsdag