Liever kerk met eigen dominee

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Wij zijn binnenkort vacant en hebben geen dominee meer. Ik vind dit heel moeilijk. Er is voor een aantal weken geleden een kandidaat beroepen, maar hij heeft een ander beroep aangenomen. Zelf had ik zoiets: als hij bij ons komt dan blijf ik in onze kerk, maar zijn we straks alleen dan zoek ik liever iets met een dominee. Is dat een gekke gedachte? Groetjes een meisje.

Antwoord

Om maar direct met de deur in huis te vallen: het is een gekke gedachte. Ik begrijp het wel, maar je komt 1. voor het woord en niet voor een dominee; 2. omdat je tot die gemeente behoort, heb je ook daar te zijn. Als nu alle mensen hetzelfde zouden doen, dan zou de ene gemeente niet één dominee meer krijgen, omdat er geen mensen meer zijn, want ze zijn allen naar een gemeente gegaan waar wel een dominee is. Je begrijpt wel dat dat niet kan. En die gemeente zou weer de kerk moeten gaan vergroten omdat er zoveel mensen uit vacante gemeenten gekomen zijn. Daarom is het niet goed om weg te gaan als er geen dominee is.

Maar ook, zoals we al schreven, je niet komt voor een dominee, maar voor het Woord van de Heere. En dan kan de Heere wel eens onder een preek die gelezen wordt meer zegen schenken, dan onder de preek van een dominee. Daarom blijf maar op je plek en bid de Heere maar, dat Hij “jouw” gemeente een dominee wil geven. Maar bovenal bid maar of de Heere Zijn zegen wil schenken aan het Woord dat gepredikt of gelezen mag worden.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

kerkkeuzevacant