Gekleurde trouwjurk

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hopen volgend jaar te trouwen. Echter, nu zitten we met het volgende: we twijfelen nog of we Ger. Gem. worden of Oud Ger. Gem. in Ned. Als we in de Oud Ger. Gem. in Ned. trouwen, mag er dan wel een lichte kleur in de jurk zitten? Ik bedoel bijv. dat een deel van de jurk ivoorkleurig is en de rest zandkleur? Zou dat mogen? Of is dat te licht? Of welke keuzes zijn er wat betreft kleuren in deze kerk? Alleen zandkleur mag wel geloof ik, maar of er dan ook nog wit/creme stukken in mogen zitten (deel van rok en bovenstuk) en een gekleurd jasje erop? Ik heb werkelijk geen idee?

Antwoord

We hebben helaas geen beantwoorders uit het genoemde kerkverband in ons panel. Bovendien kan het zo zijn dat plaatselijk de regels verschillen. We adviseren je daarom om contact op te nemen met de gemeente waarvan je overweegt lid te worden en bij de plaatselijke scriba deze vraag voor te leggen.

Hieronder antwoorden van onze panelleden m.b.t. hun visie op het dragen van een gekleurde trouwjurk.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/5905

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/326

Lees meer artikelen over:

bruidsjurk
5 reacties
refoweb
Een aantal reacties zijn weggehaald. Graag alleen aanvullende informatie plaatsen.
erishoop
bij deze een reactie

u beide weet nu nog niet waar men straks gaat kerken daar gaat al iets fout

zorg dat je daar een keuze in maak voor je de trouwdag regel
maak duidelijk met z'n 2 de keuze wij gaan naar kerk x en niet naar kerk y
als de ouders achter jullie toekomst staan en jullie zien als een toekomstig echtpaar dan zullen zij ook begrip hebben voor 1 van de 2 genoemde kerkelijke gemeente's( is hier geen begrip voor dan is dat diep en diep triest ,als dit wordt ervaren als een blokkade om het te vertellen is het wel veel moeilijker maar toch ) maak deze keuze eerlijk bekend en geef ook aan waarom

op het moment dat je de keuze heb gemaakt vraag dan ongeacht de keuze aan een ouderling of predikant van die gemeente wat hij verwacht van de kleding van de bruid

DUS EERST DE KEUZE WAAR GAAN WIJ KERKEN, EN DAN VRAGEN WAT ZIJ DAAR VERWACHTEN VAN DE BRUID

het zal triest zijn als je kies voor kerkje x en je aan hun regels moet voldoen terwijl je beide met hart en ziel meer verbonden voel of prettiger voel bij kerkje y
AaHa
Beste aanstaande bruid,

Er zijn zoveel prachtige kleuren en schitterende stoffen om een trouwjurk van te laten maken. Ik snap niet waarom er zoveel bruiden in een lichte jurk trouwen. Het lijkt wel een modeverschijnsel. Een gekleurde jurk is vaak meer stijlvol en exclusiever, die is echt zoals jij hem wilt en in de kleur die jij mooi vindt!

Succes met het maken van je (jullie) keus.

Groeten van iemand die ook in een gekleurde jurk is getrouwd.
Arjan
De discussie rondom in het wit trouwen of gekleurd trouwen begint lachwekkende vormen aan te nemen. Het is algemeen bekend dat er in de GGiN niet in het wit mag worden getrouwd. Hoe Bijbels dit is weet ik niet. Voor zowel de argumenten voor al tegen is wel wat te zeggen. Daar blijf ik buiten. Iedere kerk en groep heeft zijn gebruiken en tradities. Niks mis mee lijkt me. De discussie toont echter een ander probleem aan. De afgelopen 10 jaar heb ik nooit mensen ontmoet die het eens waren met het kerkelijke standpunt dat trouwen in het wit niet mag. Wel spreek ik heel vaak mensen die vinden dat het wel moet kunnen. Echter, men moppert, klaagt en zeurt erover, trouwt vervolgens en daarna is het stil. De vraag hierover wordt niet gesteld op huisbezoek en niet in een kerkelijke vergadering. Dit is exemplarisch voor de manier waarop het in de GGiN gaat. De kerkraden raken hun aansluiting met de leden kwijt. Een gedeelte vertrekt, een gedeelte blijft. Het gedeelte wat blijft verrechtst enorm de afgelopen jaren. Het contact met de achterban blijft beperkt tot de Wachter Sions en de zondagse prediking. Hierdoor is het hoofdzakelijk eenrichtingsverkeer. De sociale druk op uiterlijkheden is dermate groot dat er stilzwijgende regels zijn ontstaan waarvan niemand meer het doel kan uitleggen.
matthew
@arjan amen..