Eigen predikant bijbelse opdracht

C.A. Hoekman / Geen reacties

Vraag

In het antwoord op deze vraag 'Al lang vacant maar geen beroep op predikant' geeft dhr. Hoekman aan dat het niet open staan voor een eigen predikant, niet overeenkomstig de opdracht en het liefdesbevel van de Heere Jezus is. Maar, waar in de Bijbel vinden we dat het de opdracht van de Heere is dat een gemeente een eigen predikant heeft? Leert de Bijbel niet eerder het tegenovergestelde?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In mijn antwoord was het voor mij vanzelf om het hebben van een predikant te koppelen aan het liefdesbevel van de Heere Jezus uit Markus 16:15: Gaat heen in de hele wereld, predikt het Evangelie aan alle schepselen. En ze zijn uitgegaan over de hele wereld, vrij en blij om Gods Woord te verkondigen. God heeft Zijn Woord rijk gezegend. Er zijn gemeenten ontstaan die rondom het Woord samen kwamen. Ik kan dit niet anders zien dan als een gevolg van het liefdesbevel van de Heere Jezus.  Het Evangelie moest verkondigd worden. In de eerste tijd vanuit een zendingssituatie, maar later ook vanuit de plaatselijk gestichte gemeenten.  Immers, overal  werden er door Paulus en anderen gemeenten gesticht die ook geleid moesten worden. Dat gebeurde door aangestelde ouderlingen en opzieners en verkoren door de gemeente (Hand. 14:23; Titus 1:5; 1 Tim. 4:14). Calvijn zegt hierover:  ”Dat ik overigens hen die de leiding over gemeenten hebben zonder nader onderscheid  ’opzieners, ouderlingen, herders en dienaren’ genoemd heb, dat heb ik gedaan op grond van de Schrift, die deze woorden ook door elkaar gebruikt. Zij duidt namelijk allen die het ambt van de woordbediening vervullen aan met de titel opzieners” (Inst. IV 3.8).

Ik denk verder ook aan de zeven gemeenten in Klein-Azië uit de Openbaring van Johannes.
Johannes moet aan elk van deze gemeenten een brief schrijven die de Heere Jezus Zelf aan Johannes heeft gedicteerd. Hij moet die brieven adresseren aan de engelen van de gemeenten. Engel betekent bode, gezant, waarmee de voorganger van de gemeente bedoeld wordt. Het waren de herders en leraars van deze gemeenten, de gezanten van Christus. Het betekent dus dat al deze gemeenten een eigen predikant hadden. Gode zij dank hebben al deze gemeenten een dienaar van het Woord gehad. Christus’ liefdesbevel klonk hier door in de prediking aan deze gemeenten. Een bevel wat je niet zomaar naast je neer moet leggen. ”Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben?  En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien ze niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten van degenen die vrede verkondigen, van degenen die het goede verkondigen”! (Rom. 10:14-15).

Wanneer ik het bovenstaande nog eens rustig op me in laat werken, begrijp ik niet dat je een vraagteken zet achter het gevolg van de opdracht en het liefdesbevel van de Heere Jezus t.a.v. een eigen predikant in de gemeente en dat deze opdracht geen Bijbels fundament heeft en bovendien zelfs de conclusie trekt dat de Bijbel eerder het tegenovergestelde leert. Lees het formulier om de dienaren van het goddelijke Woord te bevestigen. Je leest daarin zo duidelijk dat het herdersambt een instelling van Christus is in een plaatselijke gemeente.

 De opstellers zeggen in dit formulier o.a.: ‘’Daartoe zult gij, en allen die hier tegenwoordig zijt, vóór alle dingen aanhoren uit het Woord van Gods een korte verklaring van de inzetting en het ambt van de herders of dienaren van het Woord. Alwaar eerstelijk valt op te merken dat God, onze hemelse Vader, willende uit het verdorven menselijk geslacht een gemeente roepen en vergaderen ten eeuwigen leven, door een bijzondere  genade daartoe gebruikt de dienst van mensen. Hierom zegt Paulus, Efeze 4, dat: de Heere Christus gegeven heeft sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars; tot de volmaking der heiligen, tot het werk der bediening, tot  opbouw van het lichaam van Christus. Daar zien wij dat de heilige apostel onder anderen zegt dat hetHerdersambt een instelling van Jezus Christus is”.

Of dit het antwoord is wat je zoekt, weet ik niet. Toch denk ik dat we blij mogen zijn dat de Heere Jezus  Zelf opdracht gaf om Zijn Evangelie te verkondigen en dat ook in de gemeenten deze opdracht  gehoorzaamd wordt en daarom met vrijmoedigheid het beroepingswerk  ter hand wordt genomen.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman, Kapelle

Lees ook de vervolgvraag: 'Eigen predikant bijbelse opdracht'

C.A. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Dhr. Hoekman was ruim 40 jaar ouderling in de Ger. Gem.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

beroepingswerk