Heilige Geest bedroefd

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Het volgende zegt Spurgeon:

“Het bedroeven van de Heilige Geest heeft een betreurenswaardig resultaat. Voor een kind van God zal het niet leiden tot zijn volkomen verwoesting, want een erfgenaam van de hemel kan niet vergaan. Ook zal de Heilige Geest niet helemaal van hem weggenomen worden want de Geest van God is ons gegeven om eeuwig bij ons te blijven. Toch zijn de slechte gevolgen meest verschrikkelijk. Mijn lieve vrienden, je zult de aanwezigheid van de Heilige Geest niet meer voelen. Hij zal verborgen voor je zijn. Geen stralen van troost, woorden van vrede en gedachten van liefde. Er zal een pijnlijke leegte zijn die de wereld niet kan vullen, zoals Cowper het noemt. Bedroef de Heilige Geest en je zult al je christelijke vreugde verliezen. Het licht zal je ontnomen worden en je zult in de duisternis struikelen. De middelen van genade die ooit zo’n genot waren, zullen je nu niet meer als muziek in de oren klinken. Je ziel zal niet langer als een besproeide tuin zijn maar als een huilende wildernis.”

Onlangs las ik deze preek van Spurgeon en het voelde als herkenbaar. De gebeden, het Bijbellezen. Het is allemaal zo zwak en onvruchtbaar. Heb ik dan de Heilige Geest bedroefd?