Huwelijksbreuk na bedrog

Ds. A.I. Kazen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over relatie/hertrouwen na overspel. Om mij heen zie ik dat er veel nieuwe relaties worden aangegaan na een scheiding. Ik ben gescheiden, niet op zoek naar een nieuwe man omdat in mijn beleving mijn ex de enige voor mij is en zal blijven. Ik raak in de war van wisselende signalen. De een beweert dat je voor altijd getrouwd blijft in Gods ogen, weer een ander zegt dat er i.v.m overspel ik als onschuldige een nieuwe relatie mag starten.

Het ingewikkelde is, is dat mijn man mij al bedroog voordat wij trouwden en dit pas jaren later aan het licht is gekomen. Mijn wereld stortte in, ook i.v.m de kinderen. Mijn relatie redden is niet gelukt, temeer omdat mijn ex wel getrouwd wilde blijven, maar dan zonder de relatie te herstellen. Het brak mij op, ik ging er aan onderdoor en ik heb de moeilijke keuze gemaakt, ook voor mijn gezin, om de relatie te beëindigen. Als moeder verdient mijn gezin mijn liefde en aandacht, niet dat dit gaat naar een man die al lang niet meer wil en waarvoor ik achteraf nooit de enige ben geweest. Naast dat ik bedrogen ben, is mijn huwelijk vanaf het begin blijkbaar al geen eerlijk huwelijk geweest.

Ik worstel wat God hier over zegt. Ik heb veel in de Bijbel gelezen, veel op dit forum gezocht en met veel christelijke mensen gesproken. Als je de Bijbel er bij pakt zou ik diegene zijn die overspel heeft gepleegd met mijn man. Ik wist echter niets van het dubbelleven dat hij vanaf het begin leidde. Mocht er in de toekomst een verzoening zijn, waar ik voor bid, dan komen nu sterk de twijfels of dat dan ook wel Gods wil is.

Wat is mijn positie nu in dit hele verhaal? Moet ik nog bidden voor mijn ex dat hij tot inkeer komt en er een verzoening komt en ons gezin weer bij elkaar? Of is het, omdat ik nooit zijn eerste was, niet meer zuiver?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat moet er veel leed schuilen achter de vraag die je stelt en wat je daarbij deelt! Hopelijk heb je ook pastorale hulp (gehad). Zo niet, dan lijkt het mij nuttig en nodig als je daarvoor aanklopt bij predikant en/of (wijk)ouderling!

Laat ik, voor ik tot een antwoord kom, proberen e.e.a. op een rijtje te zetten. Jij: getrouwd – kinderen gekregen – ontdekt dat je man je al voor jullie huwelijk heeft bedrogen – huwelijk willen redden, maar is niet gelukt – gescheiden – alleen en niet op zoek naar een man.

Je ex-man: (seksuele) relatie met iemand anders (anderen?) – met jou getrouwd – kinderen gekregen – zijn verleden is bij jou bekend geworden – getrouwd willen blijven, maar verder gaan alsof er niets gebeurd is en niets aan het licht is gekomen – gescheiden – of hij nu een relatie heeft, getrouwd is wordt mij niet duidelijk uit de vraag. Je vraag is wat nu jouw positie is, in de ogen van God.

Jij bent getrouwd in de overtuiging de eerste vrouw van je man te zijn. Later heb je ontdekt dat dit niet zo was, maar dat hij een dubbelleven heeft geleid. Je kunt in dit geval niet zeggen dat jij overspel hebt gepleegd, omdat hij eerder iemand anders had. Dit wíst jij niet! Je kunt stellen dat je man jullie huwelijk heeft gebroken voordat het bij de burgerlijke stand gesloten werd. Jouw ontdekking van zijn verleden heeft jullie huwelijk natuurlijk onder grote druk gezet! Overspel is een reden om te scheiden, maar het moet niet. Toen er van zijn kant echter geen wil was om aan verzoening te werken, heb je de moeilijke keuze om ter wille van je kinderen en jezelf te scheiden. Misschien beter gezegd: de breuk van het huwelijk door het dubbelspel van je man te formaliseren.

Uit wat je schrijft maak ik op dat voor jou de weg vrij is om met een zuiver geweten een nieuwe relatie aan te gaan. Niet dat dit moet, maar het kan wel. Laat dit echter een zaak van gebed zijn. Zowel wat betreft verzoening met je ex-man (of moet ik schrijven: dat hij zich verzoent met jou?!) en het samenkomen als gezin, als eventueel een nieuwe weg die geopend wordt (al kan het ook zo zijn dat ongetrouwd blijven de weg is die je verder gaat). En let op de aanwijzingen die God vervolgens geeft.

Wijsheid, kracht en leiding van Boven gewenst!

Ds. A.I. Kazen

Tags in dit artikel:

hertrouwenoverspel