Man bezoekt sekssites

Ds. J. Westerink / 12 reacties

Vraag

Ik ben er sinds kort achter dat mijn man zeer regelmatig sekssites bezoekt op internet. Ook heeft hij telefonisch met verschillende vrouwen contact gehad. Dit heeft een enorme schok teweeg gebracht. Ik dacht altijd dat we een goed huwelijk hadden met wederzijds vertrouwen en respect. Deze ontdekking heeft onze hele relatie aan het wankelen gebracht. Het is zo moeilijk om te begrijpen dat hij dat gedaan heeft. Als ik hem vraag waarom het is gebeurd en wat hij mist, krijg ik daar geen duidelijk antwoord op, terwijl dat voor mij zo belangrijk is. Hoe moet ik hier mee omgaan? Hij heeft mij beloofd het nooit meer te doen en het verdriet wat het heeft aangericht doet hem veel pijn, maar hoe kan ik hem weer vertouwen?

Antwoord

Wanneer ik probeer u een advies te geven, zou ik het volgende willen opmerken.

1. Welke geestelijke basis ligt er onder uw huwelijk? Is het steeds uw gezamenlijke begeerte geweest om de Heere te dienen en te vrezen? Dan is daar in ieder geval een insteek voor een gesprek, waarin schulderkenning en belijdenis een plaats kan krijgen.

2. Uit uw mail begrijp ik dat u verder wilt met uw man. Ongetwijfeld meent hij wat hij u beloofd heeft. Maar uw man is blijkens zijn gedrag verslaafd en zal in eigen kracht nooit van die verslaving verlost kunnen worden. Hij meent dat nu wel, maar hij kan dat niet.

3. Zult u hem weer kunnen vertrouwen dan zal er in ieder geval hulp moeten komen. Dat zal voor uw man niet gemakkelijk zijn, zelfs vernederend voor zijn gevoel. Maar als hij echt van deze verslaving af wil komen en u als zijn vrouw wil behouden, dan zal hij echt de weg van de hulpverlening moeten gaan. Van die eis moet u niet afwijken, want dat maakt het alleen maar moeilijker. Hulpverlening is te krijgen via o.a. Eleos of de Driehoek.

4. Mocht uw man een bekende Nederlander zijn in maatschappelijke of kerkelijke kring, dan is er in ieder geval bij Eleos de mogelijkheid om te voorkomen dat in bredere kring bekend wordt wat er aan de hand is.

Trouwens, erkenning dat je hulpbehoevend bent, op welk terrein dan ook, is geen schande. Integendeel. Het kan een zegen zijn wanneer een mens eerlijk wordt voor God en daarbij geholpen wordt door anderen.

Ik hoop van harte dat de Heere u en uw man helpt om samen de weg te gaan die Hij wijst en waarop Hij vergeeft, verlost en vernieuwt. Graag ben ik bereid om verder met u mee te denken wanneer u daar behoefte aan hebt.

Veel wijsheid toegewenst,
Ds. J. Westerink

12 reacties
muurbloempje
Lieve vraagstelster,
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om weer samen verder te gaan en je man weer volledig te kunnen vertrouwen. Dit heeft tijd nodig, maar is zeker mogelijk! Zoek je hulp en vertrouwen vooral in God! Sterkte toegewenst samen!
EVA
Ga in gebed voor je man, bid om herstel en genezing, bid voor zijn "verslaving" en blijf in je rol als vrouw, en dan doel ik op het intieme, hoe moeilijk dat ook is, ga hem geen dingen onthouden omdat hij ....wees er als vrouw voor hem.
En leg al je zorgen bij God neer en bid, om kracht vertrouwen en al wat je nodig hebt.
En net wat de ds al zegt ligt er een goed fundament onder jullie huwelijk? bespreek dit met iemand die jullie vertrouwen en een man Gods is, weet je je kan het binnens huis houden maar dan houd je het in het donker, in het geheim, en dan is de duivel er als de kippen bij, als je man het aan God geeft in bijzijn van bijv voorganger/ds komt hij er mee in het licht en moet de duivel hem loslaten van deze geest van onreinheid.
Dan pas kan er genezing en herstel plaats vinden,

sterkte in de strijd
drj
Beste Vragenstelster,

Je schrijft dat je man met verschillende vrouwen telefonisch contact gehad heeft. Het is belangrijk te onderscheiden of hij gebeld heeft met vrouwen die hij op het internet ontmoet heeft, of 'alleen maar' met sekslijnen gebeld heeft.
In het eerste geval is er namelijk nog veel meer sprake van bewust contact opnemen met andere vrouwen dan je eigen vrouw en niet alleen van louter seksverslaving waarbij je buiten je huwelijkspartner om de beelden van anderen 'gebruikt'.
Ik zou me hier verder volledig willen aansluiten bij het antwoord van Ds. Westerink en je willen bemoedigen hulpverlening tegenover je man ook echt door te zetten.
Veel wijsheid en kracht gewenst in jullie weg terug.
olivia
Eva: wees voorzichtig met uitspraken als: en blijf in je rol als vrouw, en dan doel ik op het intieme, hoe moeilijk dat ook is, ga hem geen dingen onthouden omdat hij ....wees er als vrouw voor hem.
Als je dit meegemaakt hebt, weet je dat je alleen deze intieme rol van vrouw, kan vervullen met de liefde van CHRISTUS die in je uitgestort is.
Deze liefde kan alleen de Heere geven.

vragenstelster: Inderdaad bid en vertrouw op Hem Die jou en je man en jullie huwelijk redden kan.
Zonder Hem kun je het echt niet. Ik spreek uit ervaring: genezing en herstel kan pas komen na vergeving.
Hier moet je nu misschien nog niet aan denken, toch kan dit als je weet wat de Heere Jezus voor jouw zonden heeft gedaan.
Deze weg gaat zeker niet zonder pijn,teleurstelling etc.

Hij wil dit laten medewerken ten goede,voor degene die in Hem geloven,zo heeft Hij bij mij gedaan.

Gods zegen!!
Alphonsus
Het is mogelijk om met de installatie van een goed filter 98 % van erotisch materiaal te weren van de computer.

Het zal niet DE oplosing zijn van zijn verslaving, zo daar al sprake van is.
Daartoe is de reeds genoemde adequate hulp noodzakelijk.
muurbloempje
@Alphonsus: filters zijn -als je een beetje een PC-kenner bent- helaas heel goed te omzeilen of uit te schakelen.
Antoinette
Wat erg is maar ook misschien een hele kleine schrale troost, er zijn zoveel mannen die hier last van hebben.
Bij jullie is het aan het licht gekomen, niet makkelijk maar veel beter.
Als je man het wil, kan het probleem aangepakt worden.
Ik geloof dat je hij er alleen af kan komen door alles aan het licht te brengen en vergeving te vragen.
Er is een goed boekje om stukje bij beetje zonde aan het licht te brengen, dus niet alleen deze zonde. Iedere christen zou het eens moeten doorlopen met een broeder of zuster die hij/zij 100% vertrouwd.
Het boekje heet: "Op weg naar vrijheid in Christus".
het is geschreven door: "Neil Anderson".
het heeft maar 48 pagina's, vergeet niet het boekje doorlopen heeft alleen zijn volledige positieve uitwerking als je bereid bent al je zonden aan het licht te brengen.
Ik ken al veel mensen die dit boekje ook doorlopen hebben en het brengt zo'n vrijheid!
Dan heb ik nog een andere tip, op het gebied van "Huwelijk" kijk samen met je man de DVD "Fireproof" een fantastische , christelijke film over een huwelijk dat niet meer lekker loopt mede doordat de man ook verslaafd is aan het kijken van "pornosites".
Er zijn al huwelijken hersteld door het kijken van deze film, niet zo zeer door de film. Maar de film bemoedigd je en spoort je aan om weer hoop te krijgen dat er altijd een oplossing is.
In de film wordt door de man een boek gelezen, dat boek kun je ook kopen mocht je de film misschien gaan kijken het boek heet "de uitdaging van de liefde"het boek is eigenlijk een stappenplan om jezelf te veranderen, om anders te gaan denken en om dus waar nodig je huwelijk te redden, ook dit is een christelijk boek, maar heel goed!!

Wil je meer weten mag je me altijd mailen toontjevos@hotmail.com
Alphonsus
@Antoinette,

Wat beweegt jou om de volgende zin te schrijven: "Wat erg is maar ook misschien een hele kleine schrale troost, er zijn zoveel mannen die hier last van hebben."

Ben jij een ervaringsdeskundige of werkzaam in de geestelijke gezondheidsdienst?
Antoinette
@Alphonsus

"ervaringsdeskundige".....

Mijn man en ik werken gedeeltelijk voor Gods Koninkrijk, en we komen heel veel mannen tegen die in het verleden in verleiding zijn gebracht om "pornosites" te bezoeken en die dit ook gedaan hebben.

Heel veel mannen denken ik ben "de enige" en heel veel vrouwen denken "alleen mijn man doet dit".

Nou ik wil maar zeggen dat is dus niet zo!
Wat nog steeds niet weg neemt dat het erg is wat er gebeurt, maar met God is altijd een weg terug, een weg naar Heiligheid en reinheid!!! In Christus.
olivia
@antoinette:

Ik ben benieuwd of jij het ook zelf meegemaakt hebt om dit te kunnen zeggen : hele kleine schrale troost, er zijn zoveel mannen die hier last van hebben
denk je echt dat dit iets troost geeft? De Heere Jezus die geeft troost, echte troost.

ik moest dit even kwijt! wat tactvoller,voor iemand die dit soort dingen heel veel tegenkomt, had wel gekund vind ik!

en inderdaad wat je zegt: Met God kan deze man inderdaad de weg terug gaan.
mits hij dit wil.
God vergeeft voor die echt berouw hebben!
Antoinette
@olivia
Mijn woorden waren: Wat erg is maar ook misschien een hele kleine schrale troost, er zijn zoveel mannen die hier last van hebben.

Ik leg het eerder al uit waarom ik dit zeg, toch komt het kennelijk niet over daarom nogmaals voor jou.
Ik zei dit omdat heel veel vrouwen denken dat uitgerekend "hun man" de enige is.
Nee dus, en heel veel mannen denken: "ik ben de enige"ook nee dus.
De rede dat satan ze dit laat denken is omdat hij niet wil dat het aan het licht wordt gebracht.
De praktijk wijst uit dat het mensen oplucht "in zekere zin" dat ze niet de enige zijn.
Als je dit niet kunt begrijpen houdt het op sorry, ik weet niet hoe ik het beter uit kan leggen op deze manier.

Zegen en groet!
olivia
wat een gave dat jij voor vrouwen kan denken!

ik begreep heel goed dat je dit bedoelde, maar dit is helemaal geen "hele kleine schrale troost"

verder weet ik waar ik het over heb, dus blijf ik erbij dat dit absoluut niet tactisch is om te zeggen.

vragenstelster: Ik wens je sterkte met alles waar je nog door heen moet gaan.
Als je man echt wil, zal de weg lang zijn ,maar met Gods hulp zal het lukken.

en het boek wat antoinette aanbeveelt:de uitdaging van de liefde te lezen+de film fireproof te bekijken sta ik zeker achter.