Het uitzetten van criminelen

N. (Nico) van Steensel / 2 reacties

Vraag

In het Nieuwe Testament heeft God ons bekend gemaakt hoe wij als individu moeten leven ten opzichte van onze naaste. Wat zijn eigenlijk Bijbelse richtlijnen voor een regering? Of waar kan ik die vinden? Ik kwam bijvoorbeeld na de verkiezingen in Zweden het volgende citaat tegen uit het verkiezingsprogramma van de op één na grootste partij van Zweden. “De Zweden Democraten willen veroordeelde criminelen met een migratie-achtergrond uitzetten. ... Als dat doorgaat betekent dat uitzetting van 58 procent van de veroordeelde verkrachters (cijfers BBC) en 90 procent van de veroordeelde moordenaars (cijfers VK).”

Ik heb onder andere de volgende artikelen gelezen op refoweb: 'Omgaan met immigratie en vluchtelingen' en 'Vriendelijk voor vluchtelingen'. Waar is de Bijbelse balans tussen tomeloos vergeven en op den duur optreden? In dit geval dus uitzetten van criminelen. Mag dat? Of is dat onbarmhartig? Deze vraag is voor een panellid uit de Gereformeerde Gemeenten.

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Je vraag naar bijbelse richtlijnen voor een regering is niet eenvoudig. De Bijbel schrijft niet een bepaalde regeringsvorm voor. Israël was mogelijk eerst een theocratie; daarna een monarchie, na de ballingschap een stukje van het grote Perzische rijk en later weer van het Romeinse keizerrijk. Calvijn was voor een regering door een elitegroep. Wij hebben nu een democratische  regeringsvorm; misschien de minst slechte van alle regeringsvormen. Gehoorzaamheid aan Gods Woord is niet gebonden aan een bepaalde regeringsvorm.

Bekend is de uitspraak van Paulus dat we de machten, die God over ons gesteld heeft, onderworpen moeten zijn. De overheid is Gods dienares, ons ten goede, die de kwaden moet straffen. (Romeinen 13). In 1Timotheus 2 vermaant Paulus dat er gebeden moet worden voor de overheid, opdat we een gerust en stil leven mogen leiden. Petrus sluit zich hierbij aan en vermaant: eert de koning! (1 Petrus 2). In het boek Openbaring wordt ons de antichrist getekend en verbonden met de stad Rome, het Romeinse rijk. Regeringen kunnen ook antichristelijke machten worden.

De Bijbel (liever dan alleen het Nieuwe Testament) geeft ook nergens een set richtlijnen speciaal voor een overheid. Een overheid dient zich te houden aan het hele set normen en waarden wat we uit de Schrift leren.

Op de site van de SGP lees ik bij voorbeeld: Onze standpunten zijn onderbouwd met drie waarden: leven, dienen en recht doen. Deze waarden zijn voor ons het belangrijkste wat er is, ze zijn in elk standpunt terug te vinden.

Wat je helpen kan, is ook de normen- en waardenwijzer op grond van de tien geboden, die is uitgegeven door de RMU. Hierin worden rentmeesterschap, dienstbaarheid en gerechtigheid genoemd als kernwaarden, die ook worden doorvertaald naar ons praktisch handelen.
Je vraagt nu naar de doorwerking van deze Bijbelse richtlijnen naar de praktijk van het toelatingsbeleid van migranten als die in aanraking komen met justitie. Je vraagt naar de balans tussen tomeloos vergeven en op den duur optreden. Is het onbarmhartig om criminelen uit te zetten?

Allereerst verwijs ik naar de artikelen die je zelf in je vraag al hebt aangedragen. Die artikelen geven voldoende inzicht in de Bijbelse richtlijn. Je dilemma is denk ik een vals dilemma; een christen moet zeventig maal zeven maal vergeven, maar de overheid vergeeft niet, maar treedt op. Onze wetgeving bewaakt gerechtigheid. Criminelen worden gestraft. En alle burgers van Nederland worden op dezelfde manier gestraft, onafhankelijk van hun achtergrond. En een Nederlander kan niet uitgezet worden; dat verbiedt het internationale recht. Een vader blijft verantwoordelijk voor zijn zonen, ook al misdragen ze zich. Het blijven zijn zonen. Zo is de Nederlandse staat verantwoordelijk voor haar burgers.

Een regering die naar Gods Woord wil luisteren, kan het probleem dus niet oplossen. We moeten mensen in nood opvangen. Een deel van deze mensen is ontworteld en komt uit een andere cultuur en brengt problemen mee en komt in aanraking met justitie. Als zij het Nederlanderschap hebben ontvangen, moeten we met hen omgaan als met Nederlanders die met justitie in aanraking komen.

Laten we dankbaar zijn voor deze wetgeving die barmhartigheid en gerechtigheid probeert te garanderen voor een ieder.

Een hartelijke groet,
Drs. N. van Steensel

Lees meer artikelen over:

politiek
2 reacties
drj
Was het niet onbarmhartig van de Israelieten de Filistijnen te verslaan in plaats van voor te stellen het land gewoon te delen?
Samanthi
@drj
Wij zijn Israël niet, maar heidenen of gelovige uit de heidenen, dat kun je niet vergelijken.