Smetplekken

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Ik heb tussen en onder mijn borsten rode plekken. Zijn dit de zogenoemde smetvlekken? Wat kan ik hier aan doen? Ik heb sudocreme geprobeerd maar dat droogt mijn huid uit, zodat het nog erger wordt. Een meisje van 20.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als het smetplekken (intertrigo) zijn, dan kun je ze inderdaad behandelen met zinkzalf eventueel gecombineerd met een antischimmelzalf (miconazol bijvoorbeeld). Het voorkómen van wrijving en het tegengaan van opweken van de huid door vocht (zweet) staat voorop. Voor de langere termijn is het tegengaan van overgewicht een goede maatregel om intertrigo tegen te gaan. Het kan natuurlijk ook zijn dat het iets anders is dan smetplekken (bijvoorbeeld seborrhoisch eczeem), maar daarvoor zou een (huis)arts het moeten zien...

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

borst(en)overgewicht
4 reacties
Hanna
Kan talkpoeder niet helpen om de plekken droog te houden?
bootje
Scheur een (oud) laken/kussensloop aan repen, en doe iedere ochtend en avond 2 nieuwe lapjes/repen ertussen. Zodat de huid niet direct op elkaar komt. Geen gaasjes hiervoor gebruiken!
linneke
Talkpoeder kan gaan 'klonteren 'waardoor het meestal erger wordt. zinkzalf moet ook heel dun gebruikt worden. Bij de drogist kan je daktarin halen. Als het daar niet mee over gaat weet je dat het geen smetplekken zijn. succes
Wilma
Als sudocreme je huid al uitdroogt, dan gaat zinkzalf het helemaal doen. Sudocreme en zink moet je beide heel dun erop smeren. Eventueel kun je kijken of je zinkzalf in combinatie met vaseline kan krijgen.
Talkpoeder gaat alleen klonteren als je teveel gebruikt.
Verder regelmatig laten 'luchten'. Dat kan heel goed 's nachts bijvoorbeeld.