Getrouwd in Gods ogen (2)

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

Vraag

Beste ds. Lagendijk. Ik schrok van uw antwoord op “Getrouwd in Gods ogen”. Ik ben niet de vraagsteller. Mijn vriend heeft in zijn vorige relatie seks gehad. De relatie is uitgegaan. Mijn vriend spreekt zijn ex al jaren niet meer. Hij heeft zijn zonden aan mij beleden en voor God. We geloven dat God ons voor elkaar bestemd heeft. We willen in de toekomst samen trouwen en zijn ons daar nu al op aan het voorbereiden.

Nu denk ik dat trouwen niet mag omdat ik in uw antwoord lees dat we dan overspel doen. We hebben dan straks gemeenschap buiten het eerste seksuele contact dat mijn vriend had. Praktisch: wat moeten we nu doen? Baseren we onze relatie op gevoel? Zijn we ongehoorzaam en egoïstisch? Moeten we de last van zonden in dit tijdelijke leven dragen door alleen te blijven? Moet ik het uitmaken? Dan gaat er ook veel kapot. Wat moeten we dan aan de familie vertellen? Moet hij met dat andere meisje trouwen? Wat als zij een ander blijkt te hebben?

Ik durf dit niet met mijn vriend te bespreken, want ik ben bang dat ik een geheelde wond openmaak. Of dat ik het verkeerd begrepen. Wat ik nu lees doet heel veel pijn en is erg verwarrend. Ik wil er niet te makkelijk mee omgaan. Kunt u hier uitleg over geven?

Antwoord

Dank voor je vraag. Ik kan me goed indenken dat in jouw situatie het antwoord op “Getrouwd in Gods ogen” hard binnenkomt. Mooi om te lezen dat je vriend wat hij gedaan heeft ziet als zonde, dat aan de Heere beleden heeft, en daar ook naar jou toe open over is geweest. Mooi ook dat je schrijft dat je er niet makkelijk wil omgaan, maar de weg die de Heere wijst wil gaan.

Omdat wat er gebeurd is jullie beiden raakt, lijkt het me goed dat jullie samen hierover nadenken. De eerste stap is dan om samen eerlijk te luisteren naar de Bijbel: wat zegt de Heere? Ik wil voor jullie wat Bijbelse gegevens op een rij zetten om mee te nemen in jullie doordenking.

Dat je je met seks voor het huwelijk verplicht om met elkaar te trouwens is gebaseerd op Deuteronomium 22: 28-29. Daar zegt de HEERE dat een man die seks heeft met een ongetrouwde vrouw met haar moet trouwen. Heel nadrukkelijk vermeldt de Heere erbij: “Hij mag haar al zijn dagen niet wegsturen.” Ook in Exodus 22:16 lezen we eenzelfde gebod: “Wanneer iemand een maagd verleidt die niet in ondertrouw is, en hij met haar slaapt, moet hij haar voor zichzelf tot vrouw nemen door volledige betaling van de bruidsschat.”

Waar komt dit gebod vandaan? Om dat te begrijpen moeten we terug naar het moment dat God het huwelijk geeft. Nadat de HEERE Adam en Eva bij elkaar gebracht heeft, lezen we in Genesis 2:24: “Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn.” De HEERE koppelt hier seksualiteit en het huwelijk aan elkaar. In het Nieuwe Testament grijpen de Heere Jezus en Paulus steeds terug op deze tekst, waarin de HEERE het huwelijk instelt en daarbij de koppeling met seksualiteit maakt.

Zo schrijft Paulus aan de Korintiërs, die seks met een hoer als onschuldig beschouwden, net als velen seks voor het huwelijk nu: “Weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt, één lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot één vlees zijn” (1 Korinthe 6:16). Zijn punt is duidelijk: door met een hoer seks te hebben, word je één met haar. Je verbindt je aan haar met de band die voor het huwelijk bestemd is.

Ook de Heere Jezus koppelt seksualiteit aan het huwelijk. De Farizeeën komen naar de Heere Jezus toe om Hem te vragen of je mag scheiden. De Heere Jezus antwoordt met het citeren van Genesis 2:24 en voegt daaraan toe: “Wat God samengevoegd heeft, laat de mens dat niet scheiden” (Mattheüs 19:6). Daarna zegt Hij: “Maar Ik zeg u: Wie zijn vrouw verstoot anders dan om hoererij en met een ander trouwt, die pleegt overspel, en wie met de verstotene trouwt, pleegt ook overspel” (Mattheüs 19:9). De Heere Jezus zegt hier dat de band van het huwelijk onverbreekbaar is. Er is maar één manier waarop deze band verbroken kan worden: door seks te hebben met een ander. Door één vlees te worden met een ander verbindt je je aan de ander. Dat verbreekt zelfs de hele sterke band van het huwelijk. Door met een ander in bed te stappen, ‘trouw’ je als het ware met haar en ben je je eigen vrouw ‘ontrouw’. Naast dat dit laat zien dat voor de Heere Jezus seksualiteit en huwelijk één op één aan elkaar verbonden zijn, laat Hij met deze woorden ook zien wat de gevolgen zijn van een nieuwe relatie: daarmee plegen beiden partijen die die nieuwe relatie aangaan overspel.

In 1 Korinthe 7:10 en 11 gaat Paulus in op de vraag wat de opties zijn als je je aan iemand verbonden hebt en je gaat uit elkaar (scheiden). Hij zegt daar: “als zij toch gaat scheiden, moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen” (1 Korinthe 7:11). Je kunt uit elkaar gaan, maar in de ogen van de Heere blijf je getrouwd. Je hebt de optie om terug te gaan en je te verzoenen met je man of vrouw met wie je getrouwd was. En als dat niet mogelijk is, dan moet je ongehuwd blijven. Dat er een echtscheiding is (uit elkaar gaan) is voor Paulus dus heel nadrukkelijk geen open deur naar een andere relatie, want dat zou echtbreuk zijn.

Mijn eerste vraag aan jullie is om biddend na te denken over deze Bijbelgedeelten: wat betekenen deze woorden van de Heere voor ons en onze situatie. Eerlijk, niet zoekend naar manieren om deze teksten onschadelijk te maken, maar zoekend om te begrijpen wat de Heere hiermee zegt en wat dit betekent voor jullie.

Verder raad ik jullie aan om, nadat jullie voor jezelf naar deze woorden van de Heere geluisterd hebben en nagedacht hebben over de betekenis van die woorden voor jullie situatie, om het gesprek aan te gaan met jullie predikant of de predikant die jullie huwelijk zal bevestigen. Het is namelijk heel lastig om via de vragenrubriek van Refoweb, waarbij niet de mogelijkheid is om door te vragen, een antwoord te geven op jullie situatie. Daarvoor is meer informatie nodig. Vragen als: waarom is de vorige relatie van je vriend beëindigd? Was dat zijn keuze of heeft hij daarmee ingestemd, of heeft hij zich daar juist tegen verzet omdat hij zich seksueel aan haar verbonden had? En is terugkeer naar zijn oude vriendin mogelijk, of kan dat niet meer omdat zij ondertussen getrouwd is of samenwoont met een ander? Of is terugkeer niet meer mogelijk omdat jullie in jullie relatie ook seks hebben gehad?

Zulke vragen lenen zich meer voor de vertrouwelijkheid van een pastoraal gesprek, waar ook pastorale bewogenheid en meeleven kan zijn met de pijn en teleurstelling die naar boven kan komen, zeker als de weg naar een huwelijk Bijbels gezien niet openligt, dan voor een bespreking op het internet.

Ik hoop boven alles dat deze vragen jullie bij de Heere brengen. Juist als we aanlopen tegen de puinhoop die wij met onze zonden van ons leven gemaakt hebben, voelen wij hoezeer wij de genade van de Heere nodig hebben. Bij Hem is vergeving voor alles wat wij fout gedaan hebben. Hij kan de rust in ons hart geven, dat wat wij verkeerd gedaan hebben, ook écht vergeven is. Dat het niet meer in de weg staat tussen Hem en ons. Als we vergeving van Hem ontvangen, dan geeft Hij ook het verlangen om vanaf nu voortaan wél naar Zijn wil te leven. Hij kan en wil, als dat nodig is, ook de moed en de kracht geven om de wrange consequenties van onze zonden te dragen.

Ds. S. T. Lagendijk

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk