Getrouwd in Gods ogen

Ds. S.T. Lagendijk / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag een aantal vragen willen stellen aan een dominee van de HHK. Het is een aantal zaken waar ik al meerdere jaren zeer mee worstel. Ik zou het graag willen opdelen in twee delen.

1. Ik heb in het verleden twee keer verkering gehad waarbij ik bij beide relaties de grens over ben gegaan op seksueel gebied. Hier heb ik spijt van en dit heb ik ook beleden aan God. Het is niet zo ver gekomen dat er geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden. Dat leidt tot mijn eerste vraag: stel dat dit wel had plaatsgevonden, was ik dan nu verplicht geweest om alsnog te trouwen? Meerdere antwoorden die ik gelezen heb op Refoweb lijken te suggereren dat dat wel zo is. Stel je zou niet trouwen, is dat dan een zonde tegen God? God kan toch alle zonden vergeven, en is het ‘moeten’ trouwen dan (g)een voorwaarde om vergeving te ontvangen?

2. In de tweede relatie heb ik met mijn toenmalige vriendin wel eens gesproken over het huwelijk, hier waren verder geen andere mensen bij. Daarbij vroegen we ons af of we niet ter plekke een belofte aan elkaar konden maken, we deden dat, alsof we op dat moment trouwden. Daarbij meen ik mij te herinneren dat ik ook iets tegen God beloofde. Ik kan me niet goed meer herinneren hoe serieus we op dat moment waren. Het is niet dat wij onszelf als getrouwd beschouwden en zij heeft dat ook nooit op die manier gezien. Nu, jaren later kunnen deze feiten ontzettend aan mij knagen. Ik word er door in een ontzettende kramp gehouden. Ik heb spijt van mijn daden en woorden in deze relaties.

Uit deze worsteling komen de volgende vragen: ben ik door mijn daden en woorden niet toch getrouwd in de ogen van God? Wanneer is een huwelijk een huwelijk, wanneer is het bindend voor God? Is het overspel in de ogen van God als ik nu zou trouwen met een andere vriendin?

Met vriendelijke groet, een man.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dank voor je vragen. Je vraagt je in je eerste vraag af of je moet trouwen wanneer je in je verkering geslachtsgemeenschap hebt gehad met je vriendin. Ik denk dat het antwoord van de Bijbel duidelijk is. In Gods ogen verbindt je je door geslachtsgemeenschap te hebben onlosmakelijk met de ander. In Zijn ogen ben je dan getrouwd. Moet je in zo’n situatie trouwen? Het lijkt me van wel. Je bént in de ogen van de HEERE al getrouwd. Door voor de burgerlijke stand te trouwen laat je aan iedereen zien dat je van wil bent om de verplichtingen van het huwelijk wat er al is na te komen, zoals elkaar liefhebben, trouw te blijven en voor elkaar te zorgen.

Je vraagt je af of het zonde is als je dat niet doet? Ja. Door geslachtsgemeenschap heb je je aan elkaar verbonden. Elkaar niet liefhebben, elkaar niet trouw zijn, en niet voor elkaar zorgen, betekent feitelijk dat je je huwelijk, wat je door geslachtsgemeenschap aangegaan bent, verbreekt. Dat is echtscheiding. En elke nieuwe relatie die je aangaat is overspel.

Is er geen vergeving voor zulke zonden? Ja. Bij de Heere is vergeving voor alle zonden, wanneer wij met berouw Hem om vergeving vragen. Maar er is verschil tussen vergeving en consequenties. Dat de Heere de zonde vergeeft, wil niet zeggen dat de zonde verder geen consequenties meer voor je heeft. Wanneer je je door geslachtsgemeenschap aan iemand verbonden hebt en die relatie loopt stuk, dan is daar vergeving voor, maar is de consequentie dat je niet vrij bent om een relatie met een ander aan te gaan. Het aangaan van een relatie nadat je eerder met een ander het bed gedeeld heeft, noemt Deuteronomium 22: 20-21 hoererij.

Je tweede vraag gaat over een belofte van trouw die je in een relatie gedaan hebt. Maakt zo’n belofte een volgende relatie tot overspel? Ik denk dat het uitmaakt hóe je die belofte gedaan hebt. Heb je in een verliefde bui dingen gezegd als “ik blijf altijd bij je” en “ik wil je nooit meer kwijt”? Of heb je elkaar plechtig beloofd om elkaar voor eeuwig lief te hebben en trouw te blijven en daarmee bij je vriendin ook de verwachting gewekt hebt dat je dat echt zou doen? Waar het eerste niet als een belofte gezien kan worden, is het tweede dat wel. In het geval van een formele belofte kun je niet zomaar je woord breken. Een christen is immers iemand die zijn woord nakomt. De nette manier is dan aan degene aan wie je de belofte gedaan hebt ontheffing vragen van wat je beloofd hebt. Maar uit wat je schrijft maak ik op dat dat niet van toepassing is.

Je schrijft dat je je zonden aan de Heere beleden hebt. Wie zijn zonden belijdt en laat, die zal barmhartigheid geschieden, zegt de Bijbel. Als je oprecht je zonden aan de Heere beleden hebt, mag je geloven dat de Heere je die zonden vergeven heeft. Als je geen geslachtsgemeenschap gehad hebt, hoef je ook niet bang te zijn dat je overspel pleegt als je een relatie aangaat met een ander of met een ander trouwt.

Misschien is het goed om in een nieuwe relatie, als je elkaar wat beter kent, open en eerlijk te zijn over waar je in het verleden te ver in gegaan bent. Zo voorkom je dat je verleden voelt als iets wat je voor je nieuwe vriendin verbergt. En het voorkomt dat je vriendin zich bedrogen voelt als je het haar niet vertelt en ze komt er later toch achter. De basis voor een goede relatie is openheid en eerlijkheid, ook over je fouten en kwetsbare kanten. En het geeft je de gelegenheid om te bespreken dat je dat in deze relatie anders wilt doen.

Je schrijft dat de dingen uit je vraag dingen zijn waar je al jaren “zeer mee worstelt”. Ga met deze worsteling, vragen, onzekerheid en angst naar de Heere. Vertel Hem alles wat je bezig houdt. Bespreek het met Hem, zoals je het zou bespreken met iemand die je helemaal vertrouwt. Het uitspreken van je vragen, angst en onzekerheid tegen de Heere kan helpen om rust te vinden. Je mag Hem vragen om Zijn leiding, ook in deze dingen. Als je vragen, worsteling en angst blijft, zoek dan hulp. Ga het gesprek aan met een wijs iemand, die je vertrouwt, bijvoorbeeld een predikant of christelijke hulpverlener. Een echt gesprek waarin je elkaar in de ogen kunt kijken, waarin je door kunt vragen en waarin je ook samen kunt bidden, werkt vaak beter dan een vraag stellen en beantwoorden via internet.

Ds. S. T. Lagendijk

Lees ook de vervolgvraag: 'Getrouwd in Gods ogen (2)'

Ds. S.T. Lagendijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Goes
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk