Moeite om God te vertrouwen

Ds. B. de Romph / 6 reacties

Vraag

Ik heb heel erge moeite om God te vertrouwen. Nu lees ik in een Psalm dat God de gelovigen beschermt. Hoe zit het dan met een kind van God dat vermoord, verkracht of vervolgd wordt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Via Refoweb heb ik je vraag ontvangen. Je snijdt met je vraag een heel moeilijk onderwerp aan. Het betreft de voorzienigheid van God in het leven van een kind van God. Je hebt heel erg veel moeite om God te vertrouwen, schrijf je. Ben je ooit teleurgesteld in God? Heeft Hij je ooit in de steek gelaten? Heeft Hij je ooit aan je lot overgelaten? De Heere Jezus vraagt aan Zijn discipelen: heeft het u aan iets ontbroken? Dan moeten ze Hem antwoorden: "Nee Heere, aan niets!" Het gaat in ons leven niet altijd zoals wij het verlangd en begeerd hebben. De Heere leidt ons wel eens op wegen die we niet gezocht en niet gewild hebben. Dan kunnen wij God niet altijd begrijpen. Asaf had er ook moeite mee, toen hij de voorspoed van de goddelozen zag en zijn beproeving was er elke morgen. Dat duurde tot hij in Gods heiligdommen ging en op hun einde  lette. Hij leerde het van God uit te bezien. Toen werd het heel anders voor Asaf. Toen leed hij liever onrecht dan dat hij met de goddelozen zou vergaan (Ps 73). Maar Gods kinderen staan onder de voortdurende bescheming van de Heere. Er zal geen haar van hun hoofd vallen zonder de wil van hun hemelse Vader.

Maar anderzijds kan God wel eens een weg met hen gaan, die ze niet gedacht en verwacht hadden. "Enerlei wedervaart de rechtvaardige en de goddeloze." Daarom kunnen er wel eens erge dingen met Gods kinderen gebeuren. Je noemt er een paar in je mail: vermoord, verkracht of vervolgd worden. God kan een van Zijn kinderen wel eens overgeven aan de aanvallen en de aanvechtingen van de vorst der duisternis. Denk maar aan Job. Maar het gebeurt altijd onder de toelating van God. Satan kan niet meer kwaad aanrichten dan de Heere hem toelaat. We weten: het is alles om der zondenwil. Als de Heere met ons zou doen naardat we verdiend hebben, dan zou het er nog erger uitzien. Ook Gods kinderen moeten de gevolgen van de zonden in hun lichaam dragen. Nu kan de satan wel het lichaam doden, maar de ziel verderven in de hel, dat kan hij niet. Maar desniettemin, hoe de weg van Gods kind ook mag gaan en wat hij te verduren heeft, het is verschrikkelijk, maar de Heere zal in die ure altijd bij hen zijn. Denk aan de martelaren. Ze zijn soms zingend op de brandstapel gestorven. De Heere gaf hen kracht en geloof om die weg te kunnen gaan. Dat konden ze ook niet van zichzelf, maar ze mogen de voetstappen drukken van hun Heere en Heiland.

Hij is voor hen de zwaarste weg gegaan. Hij is door de diepte van de dood en de hel heengegaan om hen van het eeuwige oordeel te verlossen. Hij roept het Zijn kerk toe: "Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven. Daarom dragen wij slechts de lidtekenen, de overblijfselen van Zijn lijden en sterven, want Hij droeg de zwaarste last. De Heere bespaart het leed Zijn volk en kinderen niet. Hij heeft ons geen rustige vaart beloofd, maar wel een behouden aankomst. Schrijf de Heere daarom geen ongerijmds toe, als Hij moeilijke wegen met ons gaat. Bedenk altijd, dat Hij erbij is. De Heere is recht in al Zijn weg en werk en het onrecht is nooit in Hem gevonden. Vlak voor Zijn hemelvaart heeft Hij het Zijn discipelen beloofd: "Ik ben met u, al de dagen tot de voleinding der wereld." Al de dagen. Vreugdevolle dagen, en dagen van voorspoed, maar ook dagen van tegenspoed en van lijden. De vraag is voor jou en mij: Hoe zal het met ons zijn, wanneer de beproevingen zullen komen? Zullen wij staande blijven? Zullen wij in die ure op de Heere vertrouwen? Of ben ik de eerste die Hem zal verloochenen? Als ik op mij zelf zie, ben ik er wel eens bang voor. Maar het is Israels God die krachten geeft, van wie het volk hun sterkte heeft, looft God, elk moet Hem vrezen. Hij is ons die weg voorgegaan en wij mogen achter Hem aankomen. Dan komt het goed!

Ds. B. de Romph

Tags in dit artikel:

geloofsvertrouwenvoorzienigheid
6 reacties
AHHK76
Beste ...., Jouw vraag kan ik heel goed begrijpen! Zelf denk ik ook wel eens, hoe zit dat nou? Vooral als kleine kinderen zijn/worden misbruikt of mishandeld. Zij kunnen zich niet verweren! Toch kan de Heere ook helpen om die dingen te verwerken, hoe moeilijk en onbegrijpelijk ook... Als je hier zelf mee zit, omdat jou zelf iets is aangedaan is het goed om (proffessionele) hulp te zoeken, zodat je dingen kunt verwerken! Leg jouw vragen, pijn en moeite om te vertrouwen ook maar voor Hem neer! Hij wil ook jou horen en helpen!
Boven alles wens ik je toe dat je mag weten dat ook jou een goede toekomst wacht in dat land waar geen verdriet, pijn en zonde meer zal zijn! Sterkte!
1a2b3c
Ook in het lijden beschermd God zijn kinderen.Rom.8:28 En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede...
De apostelen werden ook vervolgd maar zij verblijden zich in het lijden: Hand.5: 41 ... en waren verblijd dat zij waardig geacht waren, omwille van Zijn Naam smaadheid te lijden.
Fil.4:6 6 Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; 7 en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.
Er staat niet dat we altijd krijgen waar we om vragen (er kan o.a.lijden op ons pad komen) maar Hij beloofd wel Zijn vrede, en dan kun je het ook aan. 1 Kor.10:13 En God is getrouw: Hij zal niet toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven om die te kunnen doorstaan.
43843
God leidt Volk niet over het lijden heen, maar door het lijden heen.
Geloofd zij God, met diepst ontzag! Hij overlaadt (in het lijden) ons, dag aan dag, met Zijne gunstbewijzen.
43843
moet zijn: God leidt Zijn volk.......
plderoos
Misschien moet je het zo zeggen: het is niet de vraag of God de gelovig beschermt, maar of wij geloven dat Hij dat doet. Paulus bijvoorbeeld zegt van zichzelf dat hij het verkiest bij Christus te zijn want dat is verreweg het beste. Toch moet hij hier nog even zijn werk doen. Als een gelovige vermoord wordt is hij vanaf dat moment bij God, dan ben je behoorlijk beschermd, toch? Soms kijken wij gewoon even niet ver genoeg en denken we al gauw dat God een fout maakt. Maar de fout is dat wij Zijn goede beslissing niet zien :)
peet228
@ plderoos: idd. We zien niet vaak Zijn goede beslissing. Het is belangrijk om te beseffen dat God alles doet 'ten goede'! Dat hoeft niet hetgeen te zijn wat wij het beste lijken, maar wat Hij het beste vindt.
Geloven is vaak zo moeilijk om dat het zo eenvoudig is. Geloof in de Heere Jezus en u zál leven!