Aandrangincontinentie

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over iets dat ik heel lastig vind. Ik heb er last van dat ik vrij abrupt naar het toilet moet. Het vervelende is dat zich dit pas kort van tevoren aandient. Dus tussen het moment dat ik voel dat ik moet plassen en ik het niet meer 'op kan houden' zit dan maar enkele minuten. Dat valt dus soms zomaar midden in een gesprek etc. Voor ontlasting is dit niet zo frequent, maar geldt wel hetzelfde principe. U begrijpt dat dit vooral in mijn werkomgeving lastig is. Ik moet ook vaker naar het toilet dan anderen. De hoeveelheid urine is op dat moment niet extreem veel, maar ophouden is echt geen optie meer. Ik vraag me af wat dit probleem inhoudt en of ik er iets aan kan doen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik heb weinig gegevens van je, ik weet niet of je man of vrouw bent, of je jong of oud bent, of je medicijnen gebruikt, etc.

De klachten die je noemt lijken erg op aandrang- of urge-incontinentie. Vanuit de Nederlandse huisartsen is een voorlichtingswebsite opgezet, hier staat veel informatie op.

Mijn advies is om met deze klacht naar een speciale bekkenbodem-fysiotherapeut te gaan, over het algemeen wordt deze behandeling volledig vergoed door de zorgverzekeraar.

Drs. A. J. van den Noort

Lees meer artikelen over:

plas(sen)