Invriezen van eicellen bij kinderloosheid

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Mijn man en ik hebben na ziekenhuisonderzoeken te horen gekregen dat we menselijkerwijs gesproken geen kinderen kunnen krijgen. Een groot verdriet in ons leven. Tegelijkertijd ervaren we dat de Heere dichtbij ons is. De enige optie zou een ICSI-behandeling zijn.

Wij zouden sowieso niet openstaan voor het invriezen van embryo’s. We zouden, áls we er voor kiezen, enkel het invriezen van eicellen een optie vinden. Op die manier gaan er geen embryo’s van ons samen verloren.

Maar wat ons bezighoudt is de vraag of het ethisch verantwoord is om gebruik te maken van een systeem wat heel veel embryo's heeft moeten gebruiken voordat IVF en ICSI ‘gebruiksklaar’ waren. En nog steeds worden er embryo’s gebruikt voor het verbeteren van IVF/ICSI en voor mogelijk nieuwe behandelingen. Ben je hier, als je hier gebruik van maakt, medeverantwoordelijk voor?

Antwoord

Over de ethische aspecten van IVF/ICSI is meer te lezen in de artikelen 'Eicellen invriezen' en 'Begin van de ziel in het lichaam'.

Zie ook het overzicht van de vragen en antwoorden met betrekking tot 'IVF en ICSI'.

1 reactie
Ellenoor
Je zou ook eens kunnen aankloppen bij de NPV. Zij hebben veel over dit soort vraagstukken nagedacht en kunnen wellicht met jullie meedenken. Sterkte met alles!