Eicellen invriezen

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik ben een vrouw van 30 jaar, zonder partner. Nu heb ik wel een kinderwens. Mij kwam ter ore dat het verstandig zou zijn om met het oog op ‘later’ je eicellen in te laten vriezen, zodat je, wanneer je getrouwd zou zijn, je kunt beschikken over geschikte eicellen. Is dit verantwoord om te laten doen? Wat kunt u mij adviseren? Graag een reactie van een arts.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als er eicellen ingevroren worden (eicelpreservatie) dan wordt dit meestal gedaan als er een kinderwens is bij vrouwen die kanker hebben en een behandeling ondergaan die invloed kan hebben op de vruchtbaarheid. Deze mogelijkheid bestaat nu zo’n vijftien jaar. In Nederland is het sinds 2011 ook toegestaan om dit op sociale indicatie te doen. Daar waren de christelijke partijen (CU en SGP) het niet mee eens.  Deze behandeling wordt bij een sociale indicatie, bijvoorbeeld bij een uitgestelde kinderwens, niet vergoed.

Het is natuurlijk heel fijn als een kinderwens vervuld mag worden maar er zijn een aantal bezwaren te bedenken bij deze methode.

Allereerst de ethische. God heeft juist door de seksuele omgang van man en vrouw gegeven dat er nieuw leven kan komen. De kinderzegen is een kroon op het huwelijk tussen man en vrouw. Door eicelpreservatie is er voor bevruchting eerst ICSI nodig. Dit ontkoppelt seksuele omgang en bevruchting.  Daarnaast gaan er bevruchte eicellen verloren bij deze methode. Vanuit de christelijke visie zien we bevruchte eicellen als begin van nieuw leven. Daarom vormt het invriezen van bevruchte eicellen voor veel christenen een groot bezwaar.

Dan zijn er ook medische bezwaren te noemen. De vrouw moet een hoge dosis hormoon krijgen om eicellen ‘te oogsten’. Dit kan, ook op langere termijn, bijwerkingen hebben. We weten nog niet of er op lange termijn gevolgen zijn voor kinderen die na deze behandeling worden geboren. Ook is er zeker geen garantie dat de behandeling slaagt. De kans op een levend geboren kind na eicelvitrificatie is ongeveer 4-6 procent per eicel.

Tot slot: ik hoop dat jouw wens om te trouwen en een kind te krijgen snel vervuld mag worden. En ik wens je Gods zegen bij alles.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Tags in dit artikel:

isci en ivf
1 reactie
Kapoentje_92
Het ethische dilemma over het preventief invriezen van eicellen daargelaten:

Het ICSI-verhaal is iets genuanceerder. Daarover staat wat verouderde informatie op refoweb. Het al dan niet in laten vriezen van bevruchte eicellen/embryo's is een keuze; bij veel ziekenhuizen kun je via de ProLife-methode per keer net zoveel eicellen laten bevruchten als er maximaal per keer worden teruggeplaatst (1 of max. 2). De embryo's worden dan altijd teruggeplaatst en niet vernietigd.

Wat betreft de bijwerkingen van de hormoonbehandelingen: hier wordt al tientallen jaren onderzoek naar gedaan en er is geen aanwijsbare, verhoogde kans op aandoeningen bij de vrouw.

Daarnaast is de gemiddelde 'slagingskans' per behandeling 20-25%, na 3 pogingen heeft gemiddeld 50% van de koppels een kind.