(...) Door deze tekst denkt hij dat het zijn taak is om belijdenis van het geloo...

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend komt uit de Gereformeerde Gemeenten en ikzelf uit de Christelijk Gereformeerde Kerk. Mijn vriend zat laatst in zijn bijbeltje te lezen en zag toen een bijbeltekst. Door deze tekst denkt hij dat het zijn taak is om belijdenis van het geloof af te leggen. Maar wij willen graag samen op belijdenis. Ik vraag de laatste tijd veel in mijn gebed of de Heere ons wijsheid en kracht wil geven om ons bekend te maken wat wij moeten doen. Maar ik weet het gewoon niet. Ik vindt dit erg moeilijk. Als ik bij hem in de kerk zit voel ik mij erg op mijn gemak en dat word ik ook steeds meer. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een heel eerlijke vraag leg je aan me voor. Een vraag waar je mee zit en waarmee vast ook andere jongeren het moeilijk hebben. Wat moet je doen als je lid van een verschillend kerkverband bent en samen verder wilt? Ik vind het eerlijk gezegd niet zo gemakkelijk om op deze vraag antwoord te geven. Laat ik het proberen.

Als jullie willen trouwen en zo samen verder jullie leven willen delen, zullen jullie een keuze moeten maken voor een bepaald kerkverband. Het is niet goed voor het huwelijks- en gezinsleven als we als man en vrouw lid zijn van een verschillend kerkverband en 's zondags en doordeweeks op dit punt gescheiden wegen gaan. Mochten er kinderen komen, dan is dat voor hen uitermate verwarrend. Man en vrouw moeten geestelijk op één lijn zitten en samen naar dezelfde gemeente gaan. Dat zal duidelijk zijn. Maar, wat moet je doen als je verkering hebt en lid van een verschillend kerkverband bent? Dan is er veel gebed nodig en veel gesprek met elkaar. Tot welk kerkverband zullen we na ons huwelijk samen behoren? Ik vind het heel goed dat je die vraag biddend aan de HEERE voorlegt. Want Hij zal ons ook hierin de weg hebben te wijzen. En Hij doet dat ook!

Wat fijn, dat je vriend de behoefte voelt om belijdenis te doen. Ik begrijp dat jij daar nog niet aan toe bent. Ik denk dat het goed is, dat je vriend dan nog even wacht met het volgen van de belijdeniscatechisatie. Het is het beste als jullie dat samen doen. Dan kun je samen bespreken en verwerken wat je op de catechisatie gehoord hebt en samen toeleven naar de dag van het belijdenis doen. Maar ja, in welke gemeente ga je dan samen belijdenis doen? Misschien moeten jullie wachten met het doen van belijdenis tot jullie getrouwd zijn. Dan is bekend waar jullie zullen wonen. Dan wordt ook duidelijk bij welke gemeente jullie je zullen aansluiten en daar kunnen jullie dan belijdenis doen. Misschien gaan jullie wel wonen in een plaats waar alleen een Geref. Gemeente is en geen Chr. Geref. Kerk. Dan zal de keus niet zo moeilijk zijn, denk ik. Maar het kan ook zo zijn, dat jullie straks wonen in een plaats waar geen Geref. Gemeente is en wel een Chr. Geref. Kerk waar jullie je thuisvoelen. Nu, dan zouden jullie in die gemeente belijdenis kunnen doen. Komen jullie straks te wonen in een plaats waar een gemeente van beide kerkverbanden is, dan zal een keuze moeten worden gemaakt. Welke? Voor die gemeente waar men echt kerk probeert te zijn overeenkomstig de Bijbel en onze geref. belijdenis.

Jullie vragen je misschien af waarom ik jullie deze weg wijs. Waarom wachten met belijdenis doen? Ik zal het proberen uit te leggen. Omdat jullie waarschijnlijk nog niet weten waar jullie in de toekomst zullen gaan wonen, weten jullie ook nog niet zeker bij welke gemeente jullie je zullen aansluiten. Stel, jullie doen samen belijdenis in een bepaald kerkverband en vervolgens blijkt dat na jullie huwelijk jullie je niet kunnen aansluiten bij een gemeente daarvan. Wat blijft er dan over van jullie afgelegde belofte? Leg je belijdenis af in een kerkverband buiten de Geref. Gemeente en kom je over daar naartoe, dan moet je opnieuw belijdenis afleggen voor de kerkenraad. Maar hoe rijm je dat dan met wat je al beloofd hebt? Vandaar mijn advies: misschien nog even wachten met belijdenis doen totdat je er allebei aan toe bent en zeker weet bij welke gemeente jullie je na jullie huwelijk zullen aansluiten. Bovenal is het gebed belangrijk: HEERE, wat wilt U dat wij doen zullen?

Ik hoop dat jullie met deze opmerkingen wat kunnen. Gods zegen en leiding toegewenst!

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

belijdenis