Pak voor de billen

Eleos / 6 reacties

Vraag

Is het normaal om op je dertiende nog regelmatig een pak voor de blote billen te krijgen? Jongen van 13.

Antwoord

Nee, dat is niet normaal. En het is ook niet goed. Volgens de wet is tegenwoordig (lichamelijk of geestelijk) geweld door ouders tegenover kinderen niet toegestaan. En andere vernederende behandeling ook niet. Dat betekent niet dat het niet meer voorkomt. Integendeel: je bent niet de enige die hier mee te maken heeft. Maar het mag niet.

Verder kan ik er niet zo veel van zeggen. Ik weet niet aan welke situatie je denkt, van wie die persoon van 13 jaar (jij?) die klappen krijgt en of je weet met welke reden dat op deze manier gebeurt. Ik weet ook niet of je kans ziet om hier iets aan te doen.

Het is wel goed dat je het in ieder geval ter sprake brengt, door naar deze rubriek te mailen. Alleen, dat zal niet genoeg zijn. Van een uitspraak erover of het normaal is, stopt het geslagen worden niet. Daarom denk ik dat degene die geslagen word een beroep zal moeten doen op nog anderen, wanneer het zo is dat die er binnen zijn gezin niet verder mee kan komen. Ik denk dan aan iemand uit de familie, iemand van school, iemand uit de kerkelijke gemeente, de huisarts, enzovoort. Ik weet niet of je daar kans toe ziet. Met als eerste doel dat zich uit te kunnen spreken en vervolgens dat er iets ondernomen kan worden zo dat die niet meer op deze manier geslagen zal worden. Het zou geweldig zijn wanneer je dat zou kunnen doen.

Met vriendelijke groet,
Els de Bruin

Lees meer artikelen over:

mishandeling
6 reacties
AHHK76
Als ouders een kind onder de tien jaar soms eens een tik/klap/knijp geven als straf, dat mag niet (meer). Toch gebeurt dat veel en is dat niet echt abnormaal.... Maar een kind van 13 slaan, regelmatig en dan ook nog op zijn blote billen, dat kan echt niet! Zoek alsjeblieft hulp(verlening)! Sterkte!
Cloudsadmirer
Is een pedagogische tik ook wettelijk verboden?
Jolin
Mwahh, zou er nu echt zoveel mis mee zijn?
't Klinkt allemaal wel erg zwaar.
marc05
@AHHK76
Het woord 'abnormaal' moet naar mijn beleving uitgelegd worden als niet gewenst.

Is het gewenst om kinderen van onder de 10 te slaan of een tik te geven?
Ik denk het niet. Kinderen kunnen oervervelend zijn, zo is het nou eenmaal, maar gaat een tik daar iets aan veranderen? Dus kinderen sla je niet, hoe oud ze ook zijn!
Ik ben geen deskundige o dat gebied maar er zijn zoveel andere manieren om kinderen te laten voelen dat dingen je verdriet doen, of dat ze moeten weten dat iets echt niet kan.
Maar daarin dan ook heel consequent en strak zijn zodat een kind weet waar het aan toe is.
Dan is slaan echt niet nodig.
AHHK76
@marco5 Ik ben het met je eens dat slaan niet goed en zeker niet gewenst is!
@ Rinske Volgens mij is de pedagogische tik wel wettelijk verboden.
@Jolin een pedagogische tik voor een klein kind is, mijns inziens, minder ingrijpend, dan deze situatie. Het gaat hier niet over een klein kind, maar over een tiener! Het gaat niet over een pak voor de broek, maar een pak voor de blote billen! En dat niet een keer, maar regelmatig!
boulanger
Het is gewoon wettelijk verboden, dus er kan zo een melding gemaakt worden bij het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling.