Niet tegen seks voor het huwelijk

Ds. L. Krooneman / Geen reacties

Vraag

Ik zal kort mijn situatie uitleggen. Ik heb al zes jaar een vriend en we zitten in een fijne en gezonde relatie. Ik weet echt heel zeker dat hij de ware voor mij is en ik met hem een toekomst op wil bouwen, kinderen krijgen en samen oud worden. We waren erg jong toen wij een relatie kregen en trouwen is voor ons nu nog niet mogelijk, aangezien we allebei nog best even moeten studeren.

Wij hebben al een aantal jaren geslachtsgemeenschap met elkaar, wat erg veilig, fijn en vertrouwd voelt van beide kanten. Wij willen ook ons leven met God delen. Sommige vrienden in mijn omgeving zijn sterk tegen seks voor het huwelijk. Ik weet dat er in de Bijbel staat dat je samen een vlees wordt en dat het iets is voor in het huwelijk, maar ik weet dat hij mijn enige voor altijd is. Is het dan zo fout? Ik voel me er echt goed bij, zonder dat het mijn relatie met God tekort lijkt te doen. Ik ben absoluut geen voorstander van one night stands o.i.d., maar dit voelt gewoon echt goed.

Ik las veel artikelen op deze website over mensen die spijt hebben van seks in relaties voor het huwelijk, maar ik herken me hier eerlijk gezegd niet in. Je kan beter een stabiele, veilige relatie hebben met je soulmate en seks, dan seksuele handelingen (zonder geslachtsgemeenschap) in een onzekere relatie als je het mij vraagt. Vroeger trouwden mensen zo jong en hadden daarna pas seksueel contact. Logisch dat je het niet voor het huwelijk doet als je vijftien bent... Toch? Zo kijk ik er naar.

Ik ben heel benieuwd of jullie mijn situatie wel zien als een zonde. Maar als je voldoet aan alle vier de pijlers en daar groei je gelijkmatig mee, zou er voor mij geen probleem moeten zijn. God is een God van liefde, zou hij een gezonde relatie niet zegenen als alles goed en vertrouwd voelt, ook in relatie tot God?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ben je bereid te luisteren naar wat de HEERE God echt heeft bedoeld of ga je vooral uit van wat goed voelt. Het is overduidelijk dat de HEERE God geslachtsgemeenschap bedoeld heeft voor in het huwelijk. Dat heeft Hij niet zo bedoeld om het ons lastig te maken, maar om ons bescherming te bieden. Hoe zeker jullie ook weten dat jullie met elkaar gaan trouwen, niets daarvan staat zwart op wit. De HEERE God wil dat wij onder getuigen beloven dat we tot de dood ons scheidt aan elkaar verbonden zullen blijven. Zolang dat niet is beloofd, kan een relatie altijd nog verbroken worden, hoe goed het ook voelt op dit moment. Ook jullie leven in een gebroken wereld en er kan zomaar onverwachts iets gebeuren wat je van tevoren niet aan had zien komen. Dan ben je in de praktijk wel met elkaar getrouwd geweest, behalve voor de wet. Wat jullie moeten doen is dit zo snel mogelijk bespreken met jullie predikant en daarna zo snel mogelijk trouwen. Ik hoop dat jullie ogen ervoor open gaan dat God meer wil dan ons geluk.

Met hartelijke groet,
Ds. L. Krooneman