Zonden nooit te groot

Ds. C. Harinck / 4 reacties

Vraag

Soms denk ik dat God in mijn leven begonnen is, maar vaak op momenten als dat gevoel en die gedachten er zijn, is er een stem die zegt: je bedriegt jezelf en je staat straks voor eeuwig buiten. De zaligheid is voor jou niet weggelegd, je zondigt door. Dan ga ik twijfelen of het nu echt wel voor mij kan, want ik ben zo'n zondaar en ik kan voor de Allerhoogste niet bestaan. Dan durf ik niet te bidden omdat ik dat niet kan.  Ik denk soms dat dit tijdgeloof is, maar misschien is dat het zelfs niet. Wat is toch dit (eigenlijk onbeschrijfelijke) gevoel?

Een jongere aan een Ger. Gem.-dominee...

Antwoord

Beste jongere,

Ik denk dat je vanuit je opvoeding wel weet dat de duivel niet wil dat je naar God gaat zoeken. Hij zal iedere zoeker trachten te ontmoedigen. Je bent daar vatbaar voor omdat je afgaat op je gevoelens. Je luistert daar erg naar. Nu is er geen ware godsdienst zonder gevoel.  Maar het gevoel is niet de grond van de zaligheid. De grond van ons hopen, zoeken, geloven en weten is het Woord van God.

Er is een heel belangrijke uitspraak voor verwarde mensen zoals jij. Deze luidt: Ga niet af op de verwarde uitspraken van je eigen hart, maar op de betrouwbare uitspraken van Gods Woord. Jezus heeft gezegd: “Zoekt en gij zult vinden. Klopt en u zal worden opengedaan.” Hij zei tegen de duivel: “Ga weg, achter Mij, gij Satanas.” Dit moet je ook zeggen. Ga weg! God heeft gezegd, dat het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden. En dat mijn zonden nooit te groot zijn.

Verder zul je moeten leren dat je niet als een goed en braaf mens maar als zondaar zalig moet worden. Mijn slotadvies is: wat de duivel, je eigen hart, mensen, zelfs dominees zeggen is onbetrouwbaar. Wat God in de Bijbel zegt, dat is waar, vast en betrouwbaar. Zeg met David: “Op Uw Woord heb ik gehoopt.”

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

geloofstwijfel
4 reacties
Zv70
Herkenbare worsteling. Ik las ergens: Ongeloof is niet het in twijfel trekken van de waarachtigheid van ons eigen geloof, maar het in twijfel trekken van de waarachtigheid van wat God zegt.
Samanthi
Lieve vragensteller/ster
Neem je toevlucht tot de Heere Jezus en blijf dicht bij Hem.
Dat zegt Paulus tegen de stokbewaarder, dat zegt Filippus tegen de Ethiopiër, dat zegt de Heere Jezus tegen jou.

IK ZAL... je rust geven!
CrA
Beste vraagsteller, als ik je goed begrijp loop je vast met het feit, dat je na het ontvangen van genade toch nog door zondigt. Je kan dit niet rijmen met elkaar. Als je bijvoorbeeld 1 Petr 4:1-2, 1 Joh.3:6-9, 1 Joh. 5:18 leest, dan kan een leven in de zonde en het hebben van genade niet samen gaan. Deze verzen betekenen echter niet, dat Gods kinderen niet meer zondigen.
Er wordt namelijk gesproken van: ‘dienen’ van de zonde, die de zonde ‘doet’, ‘wandelen’ naar het vlees of ‘dienstknechten’ van de zonde. Ze zondigen niet meer met vermaak, zoals wandelen een vermaak is. Ze dienen de zonden niet meer met volledige instemming van hun wil. Paulus zegt niet: het kwade wat ik wil, dat doe ik, maar hij zegt: het kwade wat ik NIET wil, dat doe ik. De zonde heerst niet meer. Dus onderzoek je zelf daar op.
Siep
Herkenbaar, ik heb eindeloos geworsteld met de vraag of ik niet te zondig was. En dan ook nog die gedachten aan Gods oordeel... heel beangstigend kan dat zijn.
Wat mij geholpen heeft, is het besef dat geloof betekent dat je jezelf op Jezus mag richten en op Zijn liefde voor jou. In plaats van op jezelf en al de nare gedachten die je hebt over je eigen slechtheid.
Misschien kun je het Hem gewoon eens vragen, of Hij je de waarheid wil laten zien over wie je bent in Zijn ogen. Je kunt hem vragen of Hij je liefdevol wil wijzen op dat waarin je misschien nog veranderen moet, maar ook op zijn oneindige liefde voor jou als Zijn kind. Ik bid je dat in elk geval toe!