(...) Toen ik geboren werd is er iets fout gegaan. Ik ben met vacuüm geboren; d...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meid van 16. Toen ik geboren werd is er iets fout gegaan. Ik ben met vacuüm geboren; de zuster heeft te veel doorgepompt. Ik denk zelf dat ik hierdoor een hersenbeschadiging heb opgelopen. Ik heb spraakmoeilijkheden (stotteren) en mijn ouders zeggen heel vaak dat ik me gedraag als een kind van 4!! Het is heel moeilijk om dat te beschrijven, maar ik kan dan heel gek gaan doen, dus echt als een kleuter en dat wil ik dus niet. Weet u misschien wat ik er aan kan doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe graag ik je ook een uitgebreid antwoord zou willen geven, is mijn antwoord toch eerst: ga naar de huisarts en vraag hem of haar óf er sprake is van een beschadiging. Zolang je dat niet zeker weet, kun je van alles bedenken. Gaat het om een beschadiging, vraag dan naar doorverwijzing: er zijn vast en zeker deskundigen te vinden die tips voor je hebben. En als er van beschadiging géén sprake is... schrijf dan nog eens uitgebreider wat je onder “gek doen” verstaat
(je kunt natuurlijk ook gewoon heerlijk aan het puberen zijn, toch?).

Is het stotteren ‘hinderlijk’ voor je: vraag aan de dokter een verwijskaart voor logopedie!

Sterkte, en een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

medisch