Autoriteit van de apostelen

Ds. W. F. 't Hart / Geen reacties

Vraag

Jezus zegt in de Bijbel vaak tegen mensen die Hij helpt: "Sta op, je geloof heeft je genezen, of pak je bed op en ga naar huis". Ook in Markus zegt hij de twaalf hem te volgen. Zij worden apostelen en krijgen autoriteit om demonen uit te drijven, te prediken en te genezen. Maar hoe zit dit met ons eigenlijk?

Ik heb nooit geloofd vroeger, en nu vier maanden pas, maar lees 5 uur per dag, doe veel bijbelstudie en neem het geloof heel serieus. Maar mijn kerk zegt wel eens dat Jezus wil dat wij dezelfde dingen en groter doen als Hij. Nu zit ik er mee dat wij niet als Jezus kunnen worden want Hij is de echte zoon van God. Ik denk soms dan van, hoe komen ze erbij dat iedereen alles moet doen, kan moet evangeliseren, bidden, handen opleggen en Jezus volgen, omdat ik niet lees dat Hij zegt: je bent genezen en nu volg Mij en ga naar de kerk... Of heb ik het ergens verkeerd nu?

Bedankt voor deze site. Op al mijn andere vragen vind ik hier een antwoord.

Antwoord

Beste vragensteller,

Heel fijn dat je zoveel hebt aan deze vragenrubriek. Ik ga een poging wagen om je duidelijke vraag van een helder antwoord te voorzien.

Inderdaad hebben de apostelen de opdracht gekregen om te preken, maar ook om zieken te genezen, handen opleggen enzovoorts. Die opdrachten klonken voor de discipelen en de apostelen. Dan gaat het over de begintijd van de Pinksterkerk. Dat is de situatie waarin het Woord nog niet compleet was en ook niet gedrukt. In gebieden waar het Woord voor het eerst komt en waar het niet eerder geweest is, zie je zulke wonderen nog weleens plaats vinden.

Voor ons, als Nederlanders aan wie het Woord van de HEERE toevertrouwd is, is er een andere situatie. De tijd van de apostelen is afgerond toen het Nieuwe Testament voltooid is en op schrift is gezet. Dat betekent inderdaad dat je niet 1-op-1 kunt overzetten wat Jezus specifiek aan Zijn discipelen opdraagt.

Een tweede onderdeel van je vraag heeft te maken met het beeld van Jezus dat we gaan vertonen. Inderdaad gaat de Heilige Geest ervoor zorgen dat we het beeld van Gods Zoon gaan vertonen. Dat is wat anders dan dat we Hem letterlijk nadoen in alles wat Hij gedaan heeft. Het heeft te maken met bijvoorbeeld Zijn innerlijk en karakter: “Leert van Mij dat ik zachtmoedig ben en nederig van hart.” Met andere woorden: het veranderen naar het beeld van de Zoon is niet zozeer een goed voorbeeld aan Hem nemen, maar is dat de Heilige Geest je karakterologisch op Christus gaat laten lijken.

Ik hoop je hiermee van een antwoord te hebben voorzien.

Met hartelijke groet,
Ds. W. F. ’t Hart