Gaven van de Heilige Geest zijn vergeten

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Ik zit zelf niet bij de Gereformeerde Gemeenten, maar ben via via op jullie site terecht gekomen. Ik ben al lange tijd nieuwsgierig naar jullie beweegredenen voor de “levensstijl” die jullie aanhangen. Nu ben ik op deze site al een stuk wijzer geworden. Ik heb gezien hoe jullie voor alle levensvragen terug proberen te gaan naar de Bijbel en je volledig hieraan te onderwerpen. Iets wat ik erg mooi vind. Helaas mis ik absoluut de gaven van de Heilige Geest, terwijl jullie zo vasthouden aan de Bijbel. Maar het jubelen voor God, wat duidelijk in de Bijbel genoemd wordt (David danste zelfs voor Hem) en de vele gaven die God mensen gegeven heeft, worden totaal vergeten. Ik vraag me af waarom. Ik zou graag meer van jullie gemeenten leren en jullie standpunten leren begrijpen. Maar ik mis de gaven als tongentaal en gebedsgenezing. Terwijl ik zulke dingen met eigen ogen heb gezien. Gods genezende werking! Hoe zit dit binnen jullie gemeenten?

Antwoord

Een hartelijke vreugde in God door Jezus Christus onze Heere. Fijn dat u zich goed op de hoogte gesteld hebt hoe het toegaat in de Gereformeerde Gemeente (Ik wijs u op het boek van drs. I. A. Kole en drs. H. G. leertouwer: “Kerken, sekten en wereldgodsdiensten” (Heerenveen). In de prediking wordt er sterk de nadruk opgelegd dat we zondaren zijn en dat we bekeerd moeten worden. En dat dat mogelijk is op grond van het verzoeningswerk van de Heere Jezus dat mij persoonlijk geschonken wordt door God de Heilige Geest. Dat is een genade (gift, geschenk) wonder. We hebben God bedroefd door onze ongehoorzaamheid (zonden) en toch zoekt God ons op met de oproep: Laat je toch met Mij verzoenen! Dat geeft verdriet over mijn zonden en blijdschap over de zaligheid die ik krijg!

Het nieuwe leven met de Heere geeft blijdschap, maar ook verdriet omdat ik altijd tekortschiet en me weer door andere dingen laat beïnvloeden en God vergeet. De dankbaarheid voor het geloof  (een gave, een gift van God de Heilige Geest, Ef.2:8-10) wordt zichtbaar in de negenvoudige vrucht van de Heilige Geest. Lees Galaten 5:22! Verder zijn er ook de gaven van de Heilige Geest. Lees Romeinen 12:6-8; 1 Korinthe 12: 8-10, 28-30 en Efeze 4:11-12.

De Heilige Geest schenkt de gaven die passen bij ons. Lees 1 Korinthe 12: 6 en 11. Er zijn heel gewone gaven die weinig opvallen, b.v.: leidinggeven, barmhartigheid (verzorging, verpleging), onderwijs geven; en gaven om in de kerk te dienen in de bijzondere ambten van: predikant, ouderling en diaken; en bijzondere geestesgaven (charismata): profetie, gezondmaking, duiveluitbanning (exorcisme) en tongentaal (glossolalie).

Ook in de Gereformeerde Gemeente geloven we in de gave van de profetie - zicht op wat God in Zijn Woord tot ons te zeggen heeft; in de gave van gezondmaking, dat we de Heere bidden of Hij de zieke beter wil maken en de middelen wil zegenen, maar niet mijn wil gebeurt altijd, maar Gods wil (en die kan wel eens anders zijn dan wij willen op dat moment) en we geloven ook dat de Heere ons kan bevrijden van bezetenheid en dat we de Heere loven en danken voor alles wat Hij ons schenkt. We moeten oppassen om het werk van de Heilige Geest te beperken door onze visie op de bijzondere gaven die de Heere schenken wil, maar dat bepaalt Hij zelf. Wij hebben de Bijbel en daarin komt de Heere Jezus tot ons: Zoek eerst het Koninkrijk Gods (Matt.6:33).

Gods zegen in uw leven. We hebben een rijke God Die het goede met ons voor heeft: Hij zoekt ons behoud.

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

gaven van de Geest