Bang voor gesprek na Heilig Avondmaal

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Vreugdenhil. Ik heb een vraag over het Heilig Avondmaal. In mijn jeugd heeft de Heere mij opgezocht en ontdekt aan m’n zonden. Uiteindelijk, na m’n leven tevergeefs proberen op te knappen, mocht ik Christus zien als de Zaligmaker en enige Gerechtigheid. Ik worstel om aan het avondmaal te gaan. Ik verlang er wel naar, omdat Hij mijn heil alleen is.

Echter... er is maar heel klein deel van de gemeente dat aangaat. Zijn er echt zo weinig ware gelovigen in onze gemeente? Tijdens een huisbezoek werden er ook vraagtekens gezet toen ik iets vertelde over Gods werk in mijn leven. Dit maakt het voor mij moeilijk om aan het avondmaal deel te nemen; ik zie op tegen een gesprek naderhand.

Ik ben een introvert persoon en vind het soms moeilijk iets goed te verwoorden als ik mensen minder goed ken. Ik weet dat de Heere hartenkenner is. Toch houdt dit me tegen. En tegelijk voelt het als het verloochenen van Christus, net zoals Petrus: ik ken Hem niet (door niet deel te nemen). Heeft u handreikingen voor mij?

Een twijfelende jonge moeder.

Antwoord

De vragen die je hebt komen vaak voor. Het is moeilijk om iemand anders te horen die je geestelijke staat afkeurt. Je schrijft dat je Christus mocht zien als de Zaligmaker en enige gerechtigheid. Je kunt je dan natuurlijk weer afvragen of dat echt wel voor jou is. De manier waarop je op zo’n vraag ingaat is belangrijk. Als je naar jezelf kijkt en wat je ervan terecht brengt wordt het steeds moeilijker. Als je verlangen echt naar de Heere Jezus uitgaat en je begeert Hem aan te nemen en voor Hem te leven, is dat niet alleen maar een zaak van je verstand. Als je niet bent aan geweest en je hebt later het gevoel dat je Hem verloochent hebt.

Wat je nodig hebt is de liefde van God die je over de streep trekt. Dan kun je niet meer blijven zitten. Laat je niet beïnvloeden door allerlei mensen die het niet van je over kunnen nemen. Zie op Jezus alleen en geeft je restloos over aan Hem. Hij zal je niet beschamen.

Ik zag vandaag een zelfde soort vraag ('Verward door gesprek met dominee') met een uitgebreid antwoord van ds. C. Harinck. Ik denk dat zijn antwoord je echt verder kan helpen.

Sterkte in je worsteling. God zal je horen en helpen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal