Grote vuilniszak met cd's

Ds. H. Paul / 14 reacties

Vraag

Aan een Ger.Gem.-dominee. Sinds een aantal jaren ben ik volledig gestopt met het luisteren naar wereldse muziek. Ik heb nog een grote vuilniszak met stapels cd's. Wat moet ik daarmee doen? Verbranden?

Antwoord

Beste vraagste(ler)ster,

Een duidelijke vraag vraagt een duidelijk antwoord. Lees Handelingen 19:18-19 maar. Wat voor jou niet goed is is ook voor een ander verkeerd. Vraag maar om kracht om te doen wat de Heere hierin van je vraagt.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

14 reacties
pannenkoek
Ik dacht eerst weggooien of verkopen en de opbrengst voor een goed doel.
Maar de Ds schrijft 'wat voor nou niet goed is is ok voor een ander verkeerd'
Dus toch gewoon weggooien. Desnoods elke week een beetje, ik weet niet hoe vol de container elke week zit bij jou.
ewmar
Weg gooien! Stop het onder in de container zodat jij er zeker van bent dat de vuilnismannen niet in de verleiding komen om ze in hun eigen zak te stoppen.
Veel sterkte in deze zaken! Gods zegen toegewenst in je beslissingen!
floddertje
Helemaal mee ens, weggooien die rommel en een ander er niet mee belasten!
javisje
Ik ken een vader die ze samen met zijn zoon (die hij altijd in de verkeerde weg was voorgegaan) ze allemaal heeft doorgeknipt.
Cloudsadmirer
Mijn man en ik wilden breken met luisteren naar popmuziek sinds een 'jijdaar' avond over popmuziek. Bewust hebben we geen een cd weggegooit, we vonden het ook wel zonde van het geld ;)
Vlak voor ons trouwen kwamen we ze weer tegen en hebben we ze samen op een avond alle 190(!) gebroken. Een heerlijk gevoel. Wel moeilijk, je komt een cd tegen die je jaren geleden hebt gehoort en dan denk je: 'oja, dat nummertje nog even luisteren... nee....knak ;)

Breken met de zonde!
Catherine
@Rinske: het blijft wel in je hoofd zitten. Als ik ergens ben en ik hoor een plaatje van vroeger, kan ik het zo meeneurien.
Je kunt thuis wel je muziek uitlaten, maar je wordt er ongevraagd in winkels mee geconfronteerd. Zelfs in het winkelcentrum, buiten de winkels.
Of in wachtkamers, men kan niet zonder.
Fusion
@Rinkse & Catherine

Betekend dit dat jullie alle 'wereldse' muziek veroordelen?
Cloudsadmirer
Fusion:
Ja.
pannenkoek
@ Rinske, jou vb was letterlijk en figuurlijk breken met de zonde. :-)
Fusion
@Rinske

Dus een christelijke band zoals Coldplay of the Fray die niet perse een christelijke boodschap uitdragen zijn per defenitie fout.
Ik denk eerder dat je alle muziek die je van God weghouden moet afkeuren.
Catherine
@Fusion: nou uh nee. Maar wat is precies werelds ? Als het rock of iets dergelijks is, wel ja. Maar er zijn liedjes die wat mij betreft wel kunnen.
Hoorde van de week nog een liedje, gezongen door Frans Halsema en Loeki Knol, prachtig dromerig. Dat kan mij dan wel raken. Een schilderijtje van woorden.
Cloudsadmirer
Zulke muziek houd mij (en velen met mij) van God weg. Ik was verslaaft aan muziek, ja dat kan, met een verslaving moet je breken. Een ex-alcohollist moet je ook niet af en toe nog een glaasje schenken. Naar 'goede' pop/rock/whatever luisteren is m.i. zeer gevaarlijk, de grens is dan erg moeilijk te trekken. De grens is dus wat mij betreft: alleen nog maar muziek tot God's eer, daar is het namelijk voor gegeven. Dat is trouwens de rijkste muziek.

Ik vraag me af hoe Christelijk je bent als je niet eens muziek voor je Schepper maakt....
javisje
@Catherine (over die wachtkamer etc.) Kijk je kunt de zonde uit je leven bannen (thuis), want God vraagt ons de zonden te haten en te vlieden. Dat je er dan elders ongevraagd mee wordt geconfronteerd, is bijna niet te voorkomen. Je kunt God wel vragen of Hij je helpt de verzoeking te verdragen.

@Rinske, raak je dan ook niet "verslaafd" aan deze muziek? Ik bedoel in hoeverre strekt het luisteren daarnaar dan tot Zijn eer?

Ik lees zelf bijv. graag christelijke romans/thrillers. Ik zou soms beter een boek kunnen lezen van een goede oudvader of iets dergelijks. Snap je?
nostyle
Niet verbranden dat is slecht voor het milieu en dus niet christelijk. Gewoon een voor een doorbreken en weg gooien. Heb ik ook ooit eens gedaan. Succes.