Misbruikt door voorganger

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Voorheen droeg ik een hoofddeksel met vreugde, uit liefde en overtuiging. Maar sinds ik seksueel misbruikt ben door een voorganger, lukt dat niet meer en heb ik er erge moeite mee. Het hoofddeksel confronteert me letterlijk met het ‘onder de man zijn’. Stoppen met het dragen van hoofddeksel gaat tegen de Bijbel in. Met het blijven dragen van een hoofddeksel blijft deze gebeurtenis me achtervolgen. Graag advies.

Antwoord

Misbruik door een voorganger... Dat is niet niks. Dat is heel erg! Dat wordt ook doorvertaald in gevoel en gedrag. Heel begrijpelijk.

Maar het punt is dus niet hoe het zit met de bijbels-theologische onderbouwing van het dragen van een hoofddeksel. Je droeg het hoofddeksel met vreugde, maar relateert het dragen er van nu aan onderdrukking en misbruik door “de man”. Het zit niet lekker... Het niet meer dragen van het hoofddeksel is echter geen oplossing van je probleem. Het probleem is het onverwerkte misbruik van toen en de houding van (en tegenover)  die ene man, van wie je dat juist nooit had verwacht.

Ik hoef niet te weten van de hoed en de rand. Maar je vraag roept wel allerlei andere vragen op: Heb je geprobeerd dit met de betreffende voorganger te bespreken? Is er aangifte gedaan bij de kerkenraad? Is er pastoraal contact geweest? Etc. Je projecteert je gevoelens en frustraties nu op de hoed. Maar de hoed lost niets op.

Probeer een vertrouwenspersoon te vinden in je eigen pastorale omgeving. Bespreek open en eerlijk wat er gebeurde en wat dit met je doet. Stel je vragen. En wacht er niet te lang mee, want het zit je terecht hoog!

En, vergeet niet God te bidden om wijsheid, raad. Bid met vertrouwen (Jakobus 1:5).

Zijn nabijheid van harte je toegewenst!

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik