En gij zult zalig worden...te makkelijk?

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Aan dominee Simons over het antwoord over “En gij zult zalig worden.” Als ik uw antwoord lees dan klinkt het allemaal zo mooi en eigenlijk ook makkelijk. Leun en zie op Christus en het komt goed. Ook al zullen er in het leven aanvechtingen zijn. Maar als ik dat dus lees, wil ik het zo graag aannemen en denken: “Oké, Jezus is voor mij gestorven en al mijn zonden wil Hij vergeven door Zijn Bloed.”

Maar tegelijkertijd komt de gedachten in mij op: “Nee joh, dat kan niet. Zo makkelijk is het niet, dat is niet voor jou.” Waarom die gedachten? Waarom kan ik dat niet gewoon aannemen en niet al die vragen en twijfels in m’n gedachten krijgen?

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Vriend, ik ga je vragen proberen te beantwoorden. Ik heb volgens jou iets geschreven in de zin van “en gij zult zalig worden.” Volgens mij zijn dit niet mijn woorden, maar woorden uit de brief van Paulus aan de gemeente van Rome (Romeinen 10:9). Jij vindt dit mooi en eigenlijk ook makkelijk. Leun en zie op Christus en het komt goed. Ook dit zeg ik niet, maar het Woord: “Wie op Mij vertrouwd die zal niet beschaamd worden” (Psalm 22: 5 / Jesaja 26: 3 / Jeremia 39: 18 ). Ja, door alle aanvechtingen heen. Ook dit zeg ik niet maar het Woord. De Heidelberger zegt zelfs: “Al is het dat mijn consciëntie tegen mij getuigd, dat ik tegen al de geboden van God gezondigd heb en geen daarvan heb gehouden, dat ik nochtans om Christus wil rechtvaardig ben voor God” (Heidelbergse catechismus, Zondag 23).

Goed, het bovenstaande zijn we met elkaar eens, het Woord is waar. Het ligt niet aan Gods beloften toch? Waar ligt het dan aan dat ik het niet aanneem en het niet geloven kan?

Misschien besef je niet dat je ongeloof de ergste zonde is. Je neemt Gods belofte niet serieus. Weet je wat je nodig hebt? Het licht van de Heilige Geest. De Heere Jezus zegt over Hem, wanneer die gekomen zal zijn, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en gerechtigheid. Van zonde omdat ze niet in mij geloofd hebben (Johannes 16:9). Geloven is geen werk, geen prestatie. Je doet alsof je geloof kunt maken of dat wij geloven kunnen. Velen spotten vandaag met het woord geloof. Ze vinden het goedkoop, veel te menselijk, veel te actief. Een mens is dood zeggen we dan? Waar of niet?

Toch mis ik schuld: ongeloof is geen lot, maar schuld. Ongeloof is vloeken, is God lasteren. De Allerhoogste verdacht maken in al Zijn weg en werk. Je moet nooit meer zeggen dat geloven gemakkelijk is. Geloven is onmogelijk. Dat leert de Heilige Geest. Het is meer mogelijk om een ster van de hemel te plukken dan om één minuut te geloven. Geloof verdien je niet, geloof is een gift. Geloof krijg je.

Hoe dan? Door het horen van het woord? Romeinen 10:17: “Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.” Hoor: geloof is ‘maar’ een middel. Het gaat om het voorwerp van het geloof: Christus!!!! Je bent er toch wel achter in je leven dat er niets goeds in ons woont toch? Hoe kan uit een onreine boom een goede vrucht komen, dat kan toch niet? Maar wat bij mensen onmogelijk is, dat is mogelijk bij God.

Groet ds. A. Simons

Lees meer artikelen over:

geloven