Jong trouwen

Ds. C. Budding / 2 reacties

Vraag

Ik weet dat er binnen reformatorisch en ‘streng’ evangelisch Nederland vaak jong getrouwd wordt. Ik heb daar een paar vragen over:

1. Waarom wordt er jong getrouwd? Waarom niet eerst lang de tijd nemen om elkaar écht goed te leren kennen alvorens je de grote stap tot trouwen zet? Voorkomt dat niet een heleboel echtscheidingen?

2. Hoe leren deze mensen elkaar zo jong al kennen? Ik ben zelf 23 jaar en heb nog nooit een vriendje gehad. Ik verbaas mij er over dat veel jongeren al rond hun 18e/20e verloofd zijn.

3. Wat maakt het huwelijk zo belangrijk waarom het al op jonge leeftijd plaatsvindt?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Uit je vraag kan ik opmaken dat je zelf niet uit de reformatorische- of (zoals je het zelf noemt) “streng” evangelische hoek komt. Toch heb je vragen. Vragen die ik me voor kan stellen.

Allereerst je vraag, waarom er zo vroeg getrouwd wordt. Om eerlijk te zijn denk ik dat dit de laatste jaren ook aan het verschuiven is. Ook in de reformatorische hoek (die ik van binnenuit ken) zie ik een verschuiving de laatste 25 jaar. Toch is er nog wel een verschil zichtbaar met de seculiere maatschappij. Veel jongeren leren elkaar kennen via de kerk, jeugdclub en catechisatie. Daarom komen ze op jonge leeftijd makkelijker met elkaar in contact en kan de ‘vlam’ zomaar overslaan. En stel je voor: als je dan verkering krijgt op je 16e of 17e (wat geen uitzondering is) dan duurt wachten lang. Je leert elkaar beter kennen en groeit ook in lichamelijk opzicht naar elkaar toe. Je hebt dan al jaren de tijd om elkaar beter te leren kennen.

Tegelijkertijd wijst de Bijbel een duidelijke weg aan als het gaat om de lichamelijke eenwording tussen man en vrouw. Die is alleen voorbehouden binnen het huwelijk. Je snapt als je daarin zuiver voor God en de Bijbel wil leven, dan wordt dat gaandeweg ook veel moeilijker. Dat is één van de redenen waarom mensen dan op hun 21e of 22e helemaal aan het huwelijk toe zijn. Maar zij zijn dan samen vaak al een hele weg gegaan waardoor zij elkaar ook goed kennen. Misschien wel beter dan stellen die elkaar op latere leeftijd tegenkomen en dan sneller trouwen.

Of dat méér echtscheidingen oplevert? Natuurlijk biedt dit op zich geen garantie. Toch is het mijn diepste overtuiging dat de Bijbelse kernwaarde de meest fundamentele en belangrijkste factor is van het huwelijksgeluk. Wat ik bedoel? De leus onder veel jongeren van vandaag is: Geniet van het leven! En daarin ben je volledig vrij! Daarbij is het heel normaal dat je verschillende seksuele contacten hebt, als jij je er maar lekker bij voelt. De Bijbel leert het tegendeel: Seksualiteit zoals het bedoeld is, kan alleen plaats vinden in een situatie waarbij trouw en veiligheid de bedding is. Hiervoor heeft God het huwelijk ingesteld wat dient als die veilige bedding. Daar leren man en vrouw zich aan elkaar over te geven in een liefde die op de ander gericht is en niet op zichzelf. Daarom is het huwelijk zo belangrijk! Hoe kun je werkelijk dit geluk ervaren als je toekomstige man of vrouw de zoveelste is in rij? Dan is er al zoveel kapot, waardoor een echte binding steeds moeilijker wordt. Wat weer tot gevolg kan hebben dat er een echtscheiding volgt.

Is het dan in de reformatorische hoek allemaal zoveel beter? Nee, helaas... maar ik weet uit ervaring en op grond van de Bijbelse inzetting dat dit huwelijk een vreugde en een vrede geeft die velen helaas in Nederland moeten missen. Wat is het geweldig als je weet: mijn man of vrouw is mij door God gegeven! Dan leef je niet in de eerste plaats voor jezelf, maar ben gericht op de ander, waarbij je samen verbonden weet met de Ander! Met die Ander bedoel ik: De Heere Jezus Zelf! Hij is de Bron van ons bestaan!

Ds. C.  Budding,
Goudswaard

Tags in dit artikel:

trouwen
2 reacties
Lily
Dank u wel voor uw antwoord !
Het is mij duidelijk.

En nee, ik kom zelf (helaas) niet uit een Reformatorisch gezin, maar ik ken Hem wel en ik ben zelf veel bezig met geloofsvragen en het Leven.

Nogmaals dank
kip
als je t goed doet doe je het nooit te vroeg.